Ny i job

Magasins elever brillerer med 10,4 i ka­rak­ter­gen­nem­snit

De 19 elever, som blev færdige i Magasin i august, kom ud med et karaktergennemsnit på 10,4. En præstation, som er lykkedes via benhård udvælgelse af eleverne fra starten, krav, interesse, ros – og muligheden for fastansættelse, hvis elevtiden er gået godt.

Jette Frederiksen, Training Consultant i Magasin

Jette Frederiksen er Training Consultant i Magasin og bruger halvdelen af sin arbejdstid på at være mentor for Magasins elever. Det er hende, der sidder til samtalerne og udvælger, hvem der skal være de kommende elever i Magasin, og det er allerede her, at forarbejdet for senere top-elever skal laves, hvis man spørger hende.

”Det er hard core, og eleverne bliver nøje udvalgt, det er lidt lige som at være til casting. Jeg kan sidde med en ansøger, der er rigtig god – og med en, der er super god – og jeg er slet ikke i tvivl: Jeg tager kun en elev, der er super god,” siger Jette Frederiksen, der kigger på elevernes karakterer fra skolen, og om de kan købmandskabet, som hun mener, er en forudsætning for at være elev i detailhandlen.

”Jeg kan også godt lide, hvis de har tænkt over, hvor de vil være. Hvis de bare vil være i Magasin, så siger det ikke lige så meget, som hvis de virkelig gerne vil være i Bolig eller i Dame Fashion,” siger Jette Frederiksen.

Udvælgelsen af eleverne er en del af baggrunden for de gode resultater, som eleverne i Magasin har fået – de 19 elever, der blev færdige i august, kom ud med et karaktergennemsnit på 10,4.

”Det er imponerende at have 19 unge mennesker, og så have et karaktergennemsnit på over 10. Det betyder virkelig, at de arbejder hårdt – og at vi arbejder med dem,” siger Jette Frederiksen.

Vigtig fødekæde

Det flotte gennemsnit skal ifølge Jette Frederiksen også forklares med, at Magasin har valgt at fokusere rigtig meget på eleverne ved at tilknytte hende som mentor for dem.

”Ledelsen mener, at eleverne er enormt vigtige, for de er de kommende supersælgere og ledere – de er vores egen fødekæde – og den holdning afspejler sig i resten af Magasin,” siger Jette Frederiksen og tilføjer, at elevernes nærmeste chef skal være en person, som virkelig vil eleverne.

For som hun siger, så duer det ikke, at hun står og siger, at her vil eleverne få den bedste detailuddannelse, hvis de så kommer ud til en travl chef, der ikke har tid til dem. Derfor bliver elevernes nærmeste chef også nøje valgt ud.

Undervisning på hjemmebane

Fra uge 35 i år har man afprøvet at have elevernes undervisning i Magasin på Kgs. Nytorv, så de ikke skal tage til Næstved, som de ellers har gjort – og dermed mener Jette Frederiksen, at undervisningslokalerne afspejler den moderne shoppers førstevalg, som er Magasins slogan.

Derudover har Magasin hele tiden haft deres egne lukkede undervisningshold, som kun består af Magasin-elever.

”At det nu foregår her har været en succes uden lige. Det gør det nemmere for en leder eller en direktør at komme forbi og give et oplæg. For eksempel skal vi til at lancere et nyt Magasin-kort, og der har marketingafdelingen været forbi for at fortælle om idéen bag, og det gør, at eleverne tager medansvar for idéen på en helt anden måde, når de hører, hvordan den er opstået,” siger Jette Frederiksen og råder til, at man generelt som virksomhed med elever sørger for at interessere sig for eleverne og sætte rammen for dem – og ikke mindst vise og fortælle, at man er glad for at have dem.

Et ekstra stort incitament for eleverne til at arbejde hårdt i deres elevtid er, at hvis de gør det godt, så er der udsigt til en fastansættelse i Magasin.

Gennem de seneste fem år har ledelsen arbejdet hårdt for at opnå Detailhandlens Fagprøvepris, som hædrer de bedste elever i detailhandlen, og det lykkedes i år.