Kvittede topjob og blev selvstændig


Christina Zimmermann

Af Ulla Oppermann Blankholm

Christina Zimmermanns funklende cv kunne have bragt hende videre i en anden topstilling i it branchen efter stillingen som marketingchef i Microsoft. Men hun havde brug for at blive udfordret på en anden måde, hvis blodet skulle rulle hurtigere igen og give hende energi.

”Jeg har måttet erkende, at jeg helst skal være på en rejse, hvor jeg hele tiden lærer nyt – for det er det, der motiverer mig til at yde mit bedste. Det er udfordringerne, der får blodet til at rulle hurtigere,” siger Christina Zimmermann, der sagde sin stilling op sidste år som marketingchef i Microsoft for at blive selvstændig. Hvis hendes cv kunne tale, havde det nok ledt hende videre inden for it-branchen efter stillinger i HP, Oracle, Dell og altså senest Microsoft. Hun havde med egne ord fået lov til at prøve alt det gode inden for marketing i it-branchen, men hun følte til sidst, at hun manglede flere udfordringer.

”Jeg havde samtidig lyst til at blive en lidt større brik i puslespillet, end jeg har været hos de store it-virksomheder, jeg har været i. Jeg har altid godt kunne tænke mig at drive min egen virksomhed, men jeg har aldrig vist, hvad jeg skulle sælge. Pludselig fik jeg den her idé om, at jeg kan gøre en forskel for små- og mellemstore virksomheder – uanset branche – ved at tilbyde dem hjælp til at få gang i deres salg igen,” siger Christina Zimmermann begejstret.

For et år siden startede hun m-universet, og hun oplever, at friheden ved at være selvstændig har været en af de største oplevelser ved skiftet fra sin fastansættelse:

”Det havde jeg slet ikke overvejet, inden jeg startede. Jeg har frihed til at vælge de opgaver, hvor jeg virkelig brænder igennem, og så går 80 procent af dagen ikke med opgaver, som ”nogen jo skal løse”. Jeg er 120 procent engageret i de kunder, jeg har, og jeg får lov til at bruge mig selv. Jeg har kunder inden for fag, jeg ikke kender, og det udfordrer mig – og det er jo dér, jeg får min energi fra,” siger hun.

Christina Zimmermann

Markedsføringen glemmes
Hun synes, det er spændende at møde mennesker, der er passionerede for deres fag, og hun oplever ofte, at de egentlig bare gerne vil koncentrere sig om det, de er gode til.

”Det er der, jeg kan gøre en forskel for de her virksomheder. Telefonen ringer jo ikke af sig selv med kunder, bare fordi man er dygtig til sit fag, og det er dér, jeg kan hjælpe dem,” siger Christina Zimmermann. Mange af virksomhedsejerne har ifølge marketingkonsulenten rigtig travlt og tænker ikke altid over, at markedsføring kan være vejen til at få mange nye kunder.

”Det er ikke en viden, som folk selv besidder, og ofte ses markedsføring som en omkostning frem for en investering i nye muligheder.”

Christina Zimmermann udarbejder budgetter, så virksomhederne kan se den såkaldte ”return on investment”, og at der gerne skulle komme 10 kroner igen, efter at man har investeret 1 krone.

”Jeg går desuden meget op i at finde ud af, hvad kunderne egentlig brænder for. Der hvor man brænder allermest igennem, er i de opgaver, man synes er sjovest, og så er det inden for det område, markedsføringen især skal foregå.”

Bare gå i gang
Christina Zimmermann har med m-universet selv fået indsigt i, hvad det vil sige at være selvstændig, og i dag tæller kundeporteføljen 18 forskellige kunder, og hun tilbyder desuden kurser i salg og marketing på Videnscentret C4 i Hillerød.

”I de første tre måneder brugte jeg meget tid på få lavet min forretningsplan og på at få den testet. Jeg vidste jo ikke, om behovet for en virksomhed som min var der. En dag var der en, der rådede mig til bare at gå i gang i stedet for at tegne og fortælle. Jeg var nødt til at komme ud over stepperne, og det var fuldstændig rigtigt.” Hun er imponeret over så mange kompetente virksomheder, der er i Nordsjælland – og hvor mange gode idéer de ligger inde med.

”Jeg har bidt mærke i, at mange af de selvstændige aldrig kunne finde på at tage et fast job, ja mange af dem har faktisk aldrig haft et. Men så slemt synes jeg nu ikke, det er at have et fast job. Jeg har været heldig at være i en god branche i en fantastisk årrække,” siger Christina Zimmermann, der samtidig har fået øjnene op for en helt anden verden ved at blive selvstændig.

”Det giver mig så mange nye input, og nu her bagefter kan jeg se, at jeg har gået i den samme lille verden med mange af de samme mennesker, som gennem årene har skiftet job lige som mig. Wauu – det er en øjenåbner. Min horisont er virkelig blevet udvidet, og det har givet mig energi.”

Navn: Christina Zimmermann

Uddannelse:
Bachelor i engelsk fra Handelshøjskolen i København (CBS) i 1995
Merkonom i markedsføring fra Niels Brock Copenhagen Business College i 1995
Diverse kurser i ledelse og markedsføring fra Kellogg School of Management, Henley og Lederne

Job:
Ejer virksomheden m-universet – www.muniverset.dk. Marketingchef Microsoft Danmark 2005-2010, Europæiske Direct Mail Manager Dell Computers 2004-2005, Indkøbschef og Facility Manager Oracle Danmark 2001-2004. Projektleder Business Operations Oracle Danmark 1998-2000. Marketing Manager Oracle Applications Californien 1997-1998.

Publiceret 2011-03-01


Seneste artikler

Her får flest job lige nu
Kvinder i dansk politik anno 2015
I år er det 100 år siden, at kvinder fik valgret i Danmark. Da de første fire kvinder blev valgt ind i Folketinget i 1918, opstod der et presserende problem: Christiansborg var helt uden dametoiletter!
Indrykket 15. juni 2015 på TopKvinder
Kvinders karrierevalg knuser deres lederdrømme
Kvinders karrierevalg knuser deres lederdrømme
Flere kvinder skal have topposter. Det er der bred enighed om. Men kvinderne selv spænder ofte ben for deres eget lederpotentiale ved at vælge en karriere inden for HR, kommunikation eller marketing – langt fra virksomhedernes kerneforretning
Indrykket 18. juni 2014 på TopKvinder
Flere kvinder indtager chefposterne i det offentlige
Flere kvinder indtager chefposterne i det offentlige
Ifølge en undersøgelse fra Danmarks Jurist- og Økonom Forbund – Djøf – er andelen af kvindelige chefer i landets kommuner og regioner steget fra 32 procent i 2007 til 43 procent i 2013. Tendensen er den samme på de statslige arbejdspladser, men halter i de private virksomheder.

Indrykket 20. juni 2013 på TopKvinder
Flere it-kvinder til tops
Flere it-kvinder til tops
I løbet af fem år er antallet af kvindelige topchefer i landets it-virksomheder fordoblet. Mens det i 2008 kun var fire procent af de administrerende direktører, der var kvinder, viser de helt nye tal fra IT-Branchen, at der nu er kvinder i spidsen for otte procent af landets it-virksomheder.
Indrykket 4. februar 2013 på TopKvinder
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.