”Kollektiv IQ” udfordrer Google


kollektiv IQ udfordrer google

Microsoft udvider deres samarbejde med Facebook, med hvad de kalder internettets ”kollektive IQ”. Microsofts søgemaskine, Bing, bruger blandt andet de sider, som Facebook-brugere verden over har markeret som ”Synes godt om”, og udfordrer dermed Googles søgemaskine med en social dimension.

Af Ida Marie Søeborg, Blankholm Kommunikation

“Peter Hansen and Louise Jensen like this”. Sådan kan der i fremtiden stå, hvis du går ind på søgemaskinen Bing og søger på f.eks. en by, en film eller en restaurant. Hvor du på Google får præsenteret en masse links, som du selv skal vurdere, tilbyder Bing at vise dig, hvad dine Facebook-venner kan lide.

Microsoft har lanceret denne tjeneste under mottoet ”Bing – and decide”, og lægger vægt på, at søgninger på nettet er tæt forbundet med at træffe beslutninger, hvilket, ifølge Bing-chef Stefan Weitz, 90 pct. af os foretrækker at gøre med hjælp fra andre.

Udover denne funktion, skal det også være muligt at se, hvad Facebook-brugere udenfor dit eget netværk synes om. Endelig tilbyder Bing en service, hvor du, hvis du søger information om et sted i verden, kan se, hvem af dine Facebook-venner, der bor der. På den måde kan du nemt få overblik over – og komme i kontakt med – dit netværk i hele verden, som så vil kunne hjælpe dig med at finde de informationer, du har brug for.

Anne Herngaard

Outsider med flere bejlere
Konsulent i bureauet Mindjumpers, Anne Herngaard, synes godt om Microsofts samarbejde med Facebook, og mener at Bing kan udfordre Google:

”Facebook løfter Bing op i Google-ligaen, fordi Bing kan tilbyde noget andet end Google. Det er svært at forestille sig, at Bing decideret skulle kunne vælte Google af pinden, hvis de tilbød de samme tjenester som Google; men Bing tilbyder den sociale søgning via ”kollektiv IQ”, hvor Google, med deres Google Realtime blot tilbyder en nyhedstjeneste.”

Ifølge Anne Herngaard er der foregået et spil om samarbejdet med Facebook. Google har, ligesom Microsoft, budt ind på makkerskabet med Facebook, men det var Bill Gates og Microsoft, der fik den værdifulde kontrakt i hus. I forhold til sociale netværk som Linkedin og Twitter, har Facebook ikke ry for at være et særligt seriøst eller professionelt medie, og igennem de senere år er det ofte blevet udråbt til døgnflue af medieforskere. Det kan derfor synes paradoksalt, at det er Facebook, der, sammen med Microsoft, kan udfordre Google. Anne Herngaard forklarer:

”Hvis det er useriøst at være social, jamen så er Facebook selvfølgelig et useriøst medie. Men vi er alle sociale individer, og det er nu blot blevet mere legalt at tillægge den sociale kapital, der opstår når mennesker udveksler information, en værdi. Facebook accepterer bare det, at mennesker er sociale.”

Facebooks samarbejde med Bing er ikke det eneste eksempel på, at Facebooks funktioner rækker ud over Facebook-domænet. På mange blogs findes f.eks. et kommentarfelt, som linker direkte til Facebook. På den måde sørger Facebook for at gøre opmærksom på sig selv, ligesom de følger trop, når andre sociale medier udvikler nye applikationer eller funktioner – Facebook var klar med ”Places”, hvor man kan angive hvor man befinder sig, kort efter at de lokationsbaserede tjenester som f.eks. Foursquare og Gowalla for alvor begyndte at slå igennem.

Det er netop denne evne til at nå ud, samt forny sig og følge med udviklingen, der gør, at Facebook er blevet en attraktiv samarbejdspartner for de tunge drenge. Ifølge Anne Herngaard er det aktuelle samarbejde meget værdifuldt for begge aktører:

”Samarbejdet giver begge platforme en god mulighed for at udvide og styrke deres tjenester i forhold til den måde web foregår på i dag. Samlet set betyder det, at både Facebook og Microsoft vinder på dette.”