Interview: Personlighedstestens rejse fra direktører til buschauffører


Interview: Personlighedstestens rejse fra direktører til buschauffører

Har du også skulle svare på, om du foretrækker stilhed og ro eller liv og mennesker omkring dig, når du arbejder? Flere og flere virksomheder bruger personlighedstests, når de skal finde nye medarbejdere, men en ekspert ser problemer i udviklingen.

Af Martin Ellermann, Jobindex

Mange virksomheder lægger stor vægt på personligheden, når de skal hyre eller udvikle deres medarbejdere, og derfor kommer der stadig flere testudbydere på markedet.

Men ikke alle er lige begejstret for tendensen. Karen Schultz er psykolog, og har tidligere kortlagt brugen af personlighedstests og -analyser i Danmark, og hun mener, at der er gået inflation i området.

”Engang var det kun til tunge stillinger, man testede, men da det er en billig metode, bliver det nu også brugt som screeningværkstøj, hvis man fx har mange ansøgere. Men vi er et lille land, og der går inflation i det, og snart ved alle, hvordan man skal svare, så man fremstår bedst muligt”, siger hun.

Karen Schultz forklarer, at brugen af tests nu er vendt lidt på hovedet. Hvor man før testede ledere og kandidater til topstillinger, lader man nu ofte denne gruppe gå fri, mens man tester de lavere rangerede medarbejdere.

Udviklingen tog for alvor fart inden for militæret og hun peger på ’krig’ og ’penge’ som årsager til prøvernes fremkomst.

”Personlighedstests blev blandt andet udviklet under verdenskrigene, da man havde brug for at skille psykopaterne fra, før soldaterne blev sluppet løs på slagmarken. Efterfølgende var der så dygtige forretningsfolk, der så mulighed for at tjene penge ved at udvikle metoden – først til lederrekrutteringer – og siden til gud og hver mand”, forklarer hun.

Penge og pseudopsykologer

Samtidig ser hun problemer med kvaliteten af testene.

”Hvis man tester alle ansatte i en stor organisation, så bliver det en junkfood-løsning. Du kan blive mæt af junkfood, men det er langtfra det fremmeste, psykologifaget kan tilbyde,” siger hun.

Hun uddyber, at brugen af tests er det sidste, du lærer på psykologistudiet, da det regnes for noget af det sværeste, og hun ser store problemer i, at de der står for testene ude i virksomhederne ofte kun har få dages uddannelse i dem.

”Firmaerne der sælger tests, kurser og autorisationer så et forretningspotentiale, og samtidig sidder der rundt i virksomhederne en del, der gerne vil betale for de her redskaber. De ville måske egentligt gerne have været psykologer og synes, det er spændende og sjovt at arbejde med de her ting. Problemet består i, at de får et magtredskab uden at være klædt tilstrækkeligt på til at bruge det ordentligt,” siger hun.

Karen Schultz mener, at magtperspektivet er vigtigt, da testen er en magtkile, man indsætter mellem mennesker, så den ene part står over den anden.

”Jeg bryder mig ikke om konceptet – heller ikke når psykologer bruger det,” siger hun.

Tests eller mere samtale

Ser man på, hvad der kunne træde i stedet for en test, så peger psykologen på samtaler med kandidatens tidligere arbejdsgivere, som det mest givende.

”Forskningen viser, at indhentning af referencer er det absolut bedste redskab, vi har, til at vurdere ansøgere, og tests er det, der bedst kan udelades. Men problemet er, at det sidste måske er det billigste,” siger hun.

Hun understreger samtidig, at den klassiske jobsamtale stadig er der, hvor man får det bedste førstehåndsindtryk af kandidaterne. Her spiller kemi dog en rolle, og for at undgå at ansættelser bliver baseret på mavefornemmelser, bør virksomheden lade 2 forskellige konsulenter gennemføre samtaler med kandidaterne uafhængigt af hinanden, og så derefter sammenligne indtryk.

Karen Schultz ser dog ikke denne metode afløse brugen af tests foreløbigt.

”Hvis du bliver bedt om at tage en personlighedstest i forbindelse med et job, så forbered dig og læs om testen, så magtforholdet ikke bliver endnu mere skævt,” slutter hun.

NOTE: Denne artikel vil blive fulgt op af en artikel om, hvordan du forbereder dig på – samt hvad du kan tage med dig fra – en personlighedstest eller -analyse.

Prøv desuden Jobindex' Persontypetest.

Publiceret 2013-06-20


Seneste artikler

5 tips til lønforhandlingen
5 tips til lønforhandlingen
Kom med om på den anden side af forhandlingsbordet og få 5 tips til lønforhandlingen fra en leder, der har forhandlet løn mere end 250 gange.
Indrykket 13. december på Forside
7 ting, du kan forhandle dig til i stedet for mere løn
7 ting, du kan forhandle dig til i stedet for mere løn
Hvis du ved lønforhandlingen ikke får dit forventede beløb forhandlet hjem, kan du forhandle om andre ting. Her lister vi de mest gængse ting, ledere bliver mødt med.
Indrykket 7. december på Forside
Great Place to Work Specialpriser
Når bløde værdier bliver hårdtslående facts
De sidste uger har vi skrevet om kåringen af Danmarks Bedste Arbejdspladser. Her blev der sat fokus på områder, hvor virksomhederne har skabt fornem synergi mellem bløde værdier og stærke udviklingsresultater. Nu får du et kig bag facaden hos dem, der vandt specialpriserne.
Indrykket 2. december på Forside
Persondataforordningen
Klar besked om Persondataforordningen
Mange af vores kunder har helt specifikke spørgsmål om den nye Persondataforordning – det er samme forordning, der officielt lyder navnet Databeskyttelsesforordningen. Vi har lavet en Q∓A, som vil besvare en række af de spørgsmål, vi har mødt i snakken med jer.
Indrykket 1. december på Virksomheder
Danmarks Bedste Store Arbejdsplads: Der begynder at ske mirakler
Danmarks Bedste Store Arbejdsplads: "Der begynder at ske mirakler"
Hos Scandic har de meget at glæde sig over dette efterår. Samtidig med kåringen som Danmarks Bedste Store Arbejdsplads 2017 oplever hotelkæden masser af fremgang. Men for Scandic er sammenhængen mellem de to ting indlysende: Hvis medarbejderne er glade, er gæsterne det også og det viser sig i sidste ende på bundlinjen.
Indrykket 30. november på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.