JobglædeKarriere

Ingen ved, hvor hårdt du arbejder

Selvom du føler dig som en flittig og dedikeret mønsterarbejder, er det langt fra sikkert, at andre opfatter dig sådan.

Måske er du en af de medarbejdere, der knokler hårdt i stilhed. Det kan være, du tænker, at chefen og kollegerne udmærket ved, hvilken fantastisk indsats du lægger for dagen.

Men er du nu også sikker på, at de opdager, når du tager en ekstra tørn?

Lægger de mærke til, at det ofte er dig, der melder dig til hasteopgaver, overarbejde og nye projekter? Det er ikke sikkert, at det er lige så tydeligt for dem, som det er for dig.

Jo Ilfeld er Ph.d. og coach. På sin karriereside Success Reboot anbefaler hun, at du gør mere for at synliggøre din indsats på jobbet.

“Gå væk fra dit skrivebord og tal med folk. Selvom telefonopkald og e-mails har overtaget det meste af vores kontaktflade på arbejdet, så er sandheden, at de fleste stærke forbindelser bedst bliver dyrket gennem personlige møder, sludder ved kaffemaskinen og uformelle frokoster,” forklarer hun.

Skilt med dine successer

Forbindelserne er vigtige, da det er her, du kan synliggøre, hvad og hvor meget du laver samt dine udfordringer og ideer til forbedringer.

Men det kan være frustrerende for nogle typer medarbejdere at netværke og bruge deres personlighed på en måde, der ikke falder dem naturligt.

På det amerikanske programmørsite StackExchange spørger en bruger:

“Min chef har for nyligt bedt mig forsøge at gøre mig mere synlig på tværs af organisationen. Jeg forstår simpelthen ikke ideen med det. Hvorfor er det vigtigt at være synlig? Hvis jeg er en fantastisk programmør, hvorfor skulle jeg så bekymre mig om det? Hvis mit arbejde er godt, er det så nødvendigt at stå på taget og skrige det ud til alle?”.

Det hårde svar fra flere af de andre brugere på siden er, at enten er man usynlig, eller også er man en stjerne. Og i USA er der ikke altid så meget imellem de to yderpunkter.

Gør noget ekstra

På HR-netværket HumanResources.com understreger forfatteren Linda Cattelan det nødvendige i at skille sig ud fra mængden.

Hun ser dit initiativ som det, der gør, at andre får øje på dig.

”Led efter måder, hvor du kan skille dig ud fra de andre. Mange medarbejdere tager ikke initiativ. Det er for meget besvær, de har for travlt med at udføre deres job, eller de er blevet magelige. Top-performere gør konsekvent en ekstra indsats,” forklarer hun.

Men igen er nøglen til anerkendelse, at du synliggør dit arbejde.

“At skabe resultater og få indflydelse er nøglerne til at nå dine mål. Det er vigtigt, at du forstår din målgruppe og skræddersyr din kommunikation til dem,” fortæller Linda Cattelan.

Så sørg for at sætte fokus på, hvad du bidrager med, så du ikke forsvinder i mængden.

Læs også