Sådan undgår du at dit pilotprojekt ender i en katastrofe



Klumme: Store it-investeringer havner nogle gange i et dødvande, og her kommer ideen om et pilotprojekt tit på banen. Men det kan føre til en katastrofe. Se her, hvordan du bør gribe opgaven an.

Peter Rahr
Delivery manager for IT Governance Services, Capgemini


Beslutningen om at investere i en it-løsning kan være svær.

På trods af et grundigt forarbejde og en velforberedt business-case er der ofte ubesvarede spørgsmål, der kan være kritiske for projektets succes og indvirke på virksomhedens drift.

Projektoplæg og business-case tilpasses ad flere omgange, og der skal tages hensyn til forskellige interessenter i virksomheden.

For større it-investeringer kan denne fase i sig selv være omkostningstung og tidskrævende, så for at bryde dødvandet, kommer de forløsende ord typisk dagen inden præsentation af endnu et revideret projektoplæg for ledelsen: Vi anbefaler en pilot!

Fordelene virker intuitivt klare: Der udvises beslutningskraft, tilhængerne af projektet bliver begejstrede over, at der endelig sker noget, skeptikerne tilgodeses med et mindre budget og - ikke mindst - den svære beslutning om den samlede investering udskydes.

På dette tidspunkt er det så vigtigt, at følgende spørgsmål stilles:

  • Hvad er det vi ønsker at opnå med pilotprojektet?

  • Hvem har ejerskab af pilotprojektets løsning?

  • Hvad er succeskriterierne for pilotprojektet?

  • Hvad skal der ske efter pilotprojektet?

Hvis ikke der skabes klarhed over dette på forhånd, er der risiko for at:

  • Scope af pilotprojektet ændres undervejs. Herved påvirkes tidsplan og budget, og den overordnede business-case trues.

  • Man aldrig kommer videre efter piloten.

  • Den opnåede erfaring fra pilotprojektet ikke udnyttes tilstrækkeligt. Det betyder, at beslutning om videreførsel af projektet træffes på et mangelfuldt grundlag, og at fundamentet ikke forbedres tilstrækkeligt.

  • Der hersker uklarhed omkring prioriteter i forhold til pilotprojektets målgruppe. Det betyder risiko for en dårlig modtagelse af løsningen og derved, at udbyttet bliver lavere.

  • Pilotprojektet styringsmæssigt bliver en udfordring, da der ikke er klarhed over ansvar og succeskriterier.

Hvornår er et pilotprojekt en god idé?

  • Når der er usikkerhed omkring etablering af løsningselementer eller implementering af løsningen hos kunder eller i organisationen. Her kan man gennem en pilot opbygge værdifulde erfaringer, således at løsning og implementering kan tilpasses inden videre udrulning.

  • Når der er usikkerhed om, hvorvidt forudsætninger i business-casen holder. Her er det vigtigt, at en benefit-realiseringsplan følges, så effekten måles over tid.

  • Når organisatorisk modstand forventes at være en væsentlig risiko for projektets succes. Her skal man være omhyggelig med valg af scope og målsætning for sin pilot, så man balancerer mellem "en sikker succeshistorie" og "hvad sagde vi?".

  • Hvor der er tale om store og komplekse projekt- eller programorganisationer. Her kan en pilot anvendes til at finpudse metodikker og samarbejdsformer, så effektiviteten i resten af projektforløbet sikres.

Hvornår er et pilotprojekt en dårlig idé?

  • Hvis et projekt er presset på tid, kan en pilot virke som en genvej til hurtigt at komme ud med en løsning baseret på antagelsen om, at man derved kan by-passe beslutninger og afhængigheder. Konsekvensen kan blive, at omkostninger og tid kommer ud af kontrol, og at man ikke får realiseret det fulde potentiale, fordi projektet bliver tænkt for småt.

  • Hvis der ikke er enighed i ledelsen om støtten til et projekt, og beslutningen om en pilot er et politisk kompromis. Særligt en pilot har brug for klart sponsorskab og forankring i ledelsen.

  • Hvis piloten ikke har forretningsmæssig værdi for den valgte målgruppe. Herreløse piloter, som kun projektet interesserer sig for, er dømt til at fejle.

  • Hvis realisering af et projekts potentiale forudsætter en række store investeringer. Broer over danske bælter kan være en pilot, en storebæltsforbindelse næppe.

  • Hvis impact på organisationen ikke kan styres eller begrænses. Dette kan gøre omkostningerne uacceptabelt store i forhold til forventet udbytte af piloten, og efterfølgende tilpasninger tilsvarende komplicerede.

Hvad skal til for, at et pilotprojekt bliver en succes?

  • Opsæt klare succeskriterier for pilotprojektet - hvad skal lykkedes, hvad skal genanvendes, og hvad ønsker projektet at blive klogere på.

  • Hav respekt for pilotprojektets målgruppe - gå aldrig på kompromis med kvaliteten i forhold til produkter og services.

  • Ikke for lille, ikke for stor - en pilot skal have en tilstrækkelig forretningsmæssig betydning, men også være "håndterbar" i forhold til tid, risici og organisation.

  • Afsæt tid og budget til tilpasninger efter en pilot og inden projektet fortsættes.

  • Afsæt tilstrækkelig tid til læring og erfaringsopsamling undervejs i piloten. Pilotprojektet vil være det fundament, det fulde projekt bygger videre på.

Publiceret 2016-11-21


Seneste artikler

Nordjysk tech-firma skal fordoble medarbejderstaben efter kæmpeordre
Nordjyske GomSpace indleder jagten på et stort antal softwarefolk og ingeniører efter selskabet har landet kæmpeordre på selskabets små byggeklodser til satellitter.
Indrykket 20. marts på Informationsteknologi
Google oplever overraskende effekt: Høj løn får medarbejderne til at flygte
Nøglemedarbejdere på stribe forlader Googles bilprojekt. Forklaringen skal måske findes i virksomhedens ekstravagante lønpakker.
Indrykket 13. marts på Informationsteknologi
Dansk programmør starter udvikler-protest mod idiotiske jobsamtaler: Vi slår jo alt op på Google
Flere it-udviklere demonstrerer i disse dage på Twitter over idiotiske jobsamtaler, hvor de forventes at vide og kunne tegne alt på en tavle. Læs her, hvad udviklerne har gang i.
Indrykket 6. marts på Informationsteknologi
Stor rapport: Spam er (igen) ved at blive en sikkerhedstrussel for virksomhederne
Spam-mængderne stiger voldsomt for første gang i en årrække. Det er der en god grund til, frygter Cisco.
Indrykket 27. februar på Informationsteknologi
Her er planen med de selvflyvende taxier: Sådan kan du blive afhentet ved hoveddøren

Airbus er klar med en prototype på en dronelignende fly til mennesketransport. Ideen er, at flyleverandøren vil have et flyvende taxa-selskab i luften, som vi kender det fra Uber på landjorden.

Indrykket 20. februar på Informationsteknologi
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.