Når du får nyt job: Her er syv gode råd til den vigtige første måned på arbejdspladsen



Den første måned i jobbet er vigtig for enhver nyansat. Det er her, man lærer indhold og funktioner. Og her man sætter tonen for de kommende mange måneder i jobbet. Her har du syv gode råd til at komme godt fra start.

Dan Jensen
ComputerWorld


Den første måned i et nyt job er en spændende, men også anstrengende, tid.

Det er her, man skal lære både funktioner, opgaver, systemer, kolleger, regler, omgangsform og mange ting at kende.

Og det er her, at man på mange måder sætter rammen og kursen for sin position og placering i virksomheden for de kommende mange måneder.

Kommer man dårligt fra start, kan det i værste fald føre til, at kontrakten ophæves i prøvetiden. Men det kan også føre til, at man indplacerer sig uheldigt i teamet, bliver rubriceret som en bestemt type eller lignende.

Her får du syv gode råd til at komme godt fra start i dit nye job ved at gøre et godt indtryk, som du kan bygge videre i lang tid efter.

Rådene stammer fra den amerikanske HR-mand Todd Dean.

1: Forbered dig

Sørg for at forberede dig grundigt allerede inden du har første arbejdsdag. Læs om virksomheden, tænk over din egen rolle, prøv at forstå virksomheden, og hvor den befinder sig i markedet (og hvem konkurrenterne, kunderne, partnerne og andre stakeholdere er).

Hvad er virksomhedens værdisæt? Hvilke mål har den? Findes der en særlig arbejdskultur? Hvad er produkterne? Hvordan står de i forhold til konkurrenternes produkter?

2: Konversér - og mød de andre

Den første rundvisning er vigtig. Du kan helt sikkert ikke huske ret mange navne, når du er færdig, og det gør heller ikke noget.

Det vigtigste er, at du sørger for at gøre et godt indtryk.

Det kan du gøre ved at konversere og være interesseret i din nye arbejdsplads fremfor blot at sige 'hej' og dit navn til hver eneste nye kollega, som du hilser på.

Stil uformelle spørgsmål, fortæl lidt om dig selv, vær interesseret i dine nye kollegers arbejde, så du på denne måde 'connecter' med dem allerede i den første tid (og måske også lærer lidt mere om din nye arbejdsplads).

Man kan sagtens forberede nogle uformelle spørgsmål, som man kan stille til nye kolleger, som man møder.

Dette gælder også til senere tilfældige sammenrend ved kaffemaskinen, i kantinekøen og andre uformelle steder, hvor kolleger mødes.

Hvad er deres funktion? Hvordan går det med familien? Hvor parkerer de henne? Hvad har deres bedste oplevelse med virksomheden været?

3: Bed om tilbagemeldinger

Når man efter nogle uger har lært virksomhedskulturen lidt bedre at kende og har forstået sine egne funktioner og rolle og er begyndt at falde på plads, er det ifølge Todd Dean på tide at bede om en tilbagemelding.

Bed om et kort møde med chefen med henblik på at få en afklaring af, om du lever op til forventningerne - både jobmæssigt og kulturmæssigt.

Spørg også gerne dine kolleger om deres vurdering, så du kan justere og rette ind, hvis der er noget, der ikke fungerer helt, som det skal.

Vær åben og modtagelig for kritik. Og juster ind efter den.

4: Vær ambitiøs og bland dig - men råb ikke for højt

Det giver altid et godt indtryk, hvis du fra begyndelsen lægger dig i selen for at bidrage til løsninger, projekter, forbedringer og diskussioner.

Sig din mening og vær saglig og konstruktiv.

Du bør dog være opmærksom på, at mange beslutninger og processer kan hvile på tidligere beslutninger, politikker og forskellige historiske sammenhænge, som du ikke kender eller forstår endnu.

Derfor er det en god ide at træde varsomt, være lydhør og undersøgende. Stil spørgsmål. Og vurder på baggrund af svarene, om du skal sige noget eller ej.

5: Giv lidt ekstra i den første tid

Som nyansat giver det altid et godt indtryk, hvis du kommer lidt tidligere og bliver lidt længere end det forventes.

Det signalerer, at du kan lide dit job, din arbejdsplads og dine funktioner, og at du gerne vil gøre noget ved det.

Ja, det kan være træls at skulle (lidt) tidligere op og komme (lidt) senere hjem.

Men betragt det som en investering, der kaster gode ting af sig i længden.

Samtidig kan du anvende de ekstra timer til at få en ide om arbejdskulturen på stedet og indrette dig efter den.

Eksempelvis anbefaler Todd Dean, at man hurtigt justerer ind, hvis man opdager, at kollegerne først møder 09:30 og man selv møder 08:00.

Ellers kan du hurtigt blive regnet for at repræsentere det, som han kalder 'counter culture.'

6: Netværk - skab en ny kontakt hver dag

Sørg for ikke kun at lære din egen afdeling og dit eget team at kende. Vær åben og nysgerrig og sørg for at komme på fornavn med medarbejdere i andre afdelinger.

Det gavner både din position samt din forståelse af, hvordan andre teams og afdelinger samarbejder, og hvilke processer, der kører i organisationen.

En sund målsætning kan være, at du skal lære en ny medarbejder at kende hver eneste dag, så du hurtigt får opbygget et forhold til dine nye kolleger.

7: Byd dig til

Sørg for at byde dig til og være flittig. Tag opgaver ind og løs dem - også selv om det kræver ekstra tid. Og vær grundig og omhyggelig, så du leverer ordentlige løsninger.

Det er vigtigt, at dine nye kolleger hurtigt får indtryk af, at de kan regne med dig som en kollega, der leverer varen.
Herunder hører også, at du proaktivt opsøger nye opgaver, når du har afleveret en opgave. Lad være med straks at begynde at tjekke privatmail og Facebook, men opsøg i stedet kollegaer, chefer eller andre for at byde dig til.

På den måde kan du sørge for at gøre dig nyttig - og altså vise, at du gerne vil levere varen og skabe værdi for både virksomheden og dine kolleger.

Det betyder dog ikke, at du straks skal påtage dig al ansvar for at få tingene løst eller at du skal løse opgaver for andre, der egentlig burde løse dem.

Publiceret 2016-12-12


Seneste artikler

Opret en QuickApply ansøgningsprofil
Opret en QuickApply ansøgningsprofil
Fremtidens rekruttering er rykket et skridt nærmere. Mange vil gerne søge job på en hurtigere og lettere måde. Det kan du nu med vores QuickApply ansøgningsprofil.
Indrykket 18. juni på Forside
Parlør til jobsamtalen: Forkortelser, du bør kende og udtryk, du bør bruge
Du har sikkert hørt, at du skal bruge de samme ord og udtryk som virksomheden, når du skriver din ansøgning og kommer til samtale. Men hvad er det nu lige, du skal skrive og sige? Her får du en parlør til udtryk, du kan benytte dig af, og forkortelser du bør kende – så du kan aligne dig med hiring manager til jobsamtalen.
Indrykket 11. juni på Forside
Historien om Simon
”Jeg er bare glad for i dag, at jeg lagde mit CV lige dér”
Når du lægger dit CV hos Jobindex, bliver det set af ansættende ledere og rekrutteringskonsulenter, som også forholder sig til detaljer i dit CV – hvis din profil rammer inden for behovet. Simon (e-Commerce Manager) er blevet kontaktet direkte af Jobindex på grund af CV’et, hvilket endte med jobskifte. Læs hans historie her.
Indrykket 11. juni på Informationsteknologi
Mand skriver cv
Hvis dit CV ikke er interessant, har du 50/50 chance for at din ansøgning bliver læst
Det er ikke sikkert, du kan skrive dig til jobbet, hvis du ikke har kompetencerne. Faktisk er der kun 49 procents chance for, at din ansøgning bliver læst, hvis du ikke har kompetencerne.
Indrykket 4. juni på Forside
”Om jeg er landet det rigtige sted? Oh yes!”
Et CV hos Jobindex gør dig synlig for både ansættende ledere og rekrutteringskonsulenter. Steffen er Area Sales Manager og fik jobbet via CV’et på Jobindex. Læs Steffens historie her.
Indrykket 28. maj på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.