Artikler og indhold til jobsøgning og karriere




Forretningen skriger på digitalisering: It-chef, du skal være spydspids



Klumme: Kunstig intelligens er en af de mest ultimative udmøntninger af den digitalisering, der er på agendaen i alle virksomheder lige nu, og den er vi nødt til at forholde os til.

Karsten Fogh Ho-Lanng
Computer World


Computeren med en IQ på 120 er lige om hjørnet, skal vi tro forskere med indsigt i kunstig intelligens.

Allerede i 2040 kan vi have kompetente robotkolleger, der kan løse de samme problemer, som vi selv kan, tage en mastergrad i økonomi og formentlig huske bedre end gennemsnittet af dem, der læser disse linjer.

De samme forskere tror, at det kun tager 20 år derefter at udvikle supercomputeren: En IQ på 12.000 og en uendelig hukommelse at trække på allerede i 2060. Den kunne godt tænkes at blive svær at styre. Hvis det altså overhovedet stadig er os, der styrer til den tid ...

Men hvorfor skal vi som CIO'er beskæftige os med det? Det er i bedste fald 25 år ude i fremtiden og meget langt fra dagens akutte incident management og styregruppemøder?

Det er da heller ikke, fordi vi behøver at tænke på pensionsordninger og frynsegoder for de nye robotkolleger de første par år. Men kunstig intelligens er en af de mest ultimative udmøntninger af den digitalisering, der er på agendaen i alle virksomheder lige nu, og den er vi nødt til at forholde os til. Digitalisering og speed.

Store forventninger

NNIT tager hvert år temperaturen på, hvad der er vigtigt for it-afdelingen. Den seneste undersøgelse viser ikke overraskende, at der er store forventninger.

65 procent siger, at it-afdelingen skal deltage mere i den strategiske og digitale forretningsudvikling, end tilfældet er i dag. Og kravene er specifikke og forretningsorienterede.

Vi skal bidrage til lavere produktionsomkostninger og øget kundeloyalitet. Vi skal øge forretningsforståelsen - og som topscorer: Vi skal bidrage til øget digitalisering af virksomheden. Hvad det så end betyder.

Når forretningen skriger på digitalisering, er det lige så meget et nødråb. Det er nemlig de færreste, der reelt ved, hvad det er for en digitalisering, virksomheden skal igennem, så her skal it-chefen træde i karakter som spydspidsen, der giver teknologisk førstehjælp. Hvad kan lade sig gøre (alt ...), og hvilken værktøjskasse er til rådighed?

Vi har en plan - men det er ikke nemt

Danske it-afdelinger er heldigvis allerede godt i gang med forandringsprocessen. Nogle har valgt at sende ambassadører ud i forretningen, og nogle har valgt at organisere sig "2-speed", hvor nogle har ansvar for stabil daglig drift og andre for agil forretnings-it.

Vi ansætter data scientists til at navigere i virksomhedens vigtigste råstof - data - og vi bliver bedre og bedre til at måle resultaterne af it-afdelingens arbejde. Men det er ikke uden forhindringer.

Alle gode intentioner til trods, ser det ikke ud til, at vi har den fart på, vi ønsker i forhold til at flytte ressourcer fra basale infrastrukturopgaver til forretningsudvikling. I gennemsnit ønsker danske it-direktører at anvende 30 procent af ressourcerne på forretningsudvikling, men det ser lige nu ud til at lande på godt 20 procent.

Årsagen er især, at infrastrukturopgaven stadig koster mange kræfter. Forhåbentlig for det gode, for det er også her, vi skal have udviklet værktøjskassen, så server, netværk og storage er både agilt og tilstrækkeligt til at møde forretningens behov.

Tre indsatsområder

Hvad skal den kloge CIO gøre? Fokuser på disse tre indsatsområder i transformationen fra costcenter til spydspids:

  • Vær spydspids. Gå foran, stil din kompetence til rådighed for organisationen, og tag en plads ved bordet, når digitaliseringsstrategien skal fastlægges, og når den skal gennemføres i praksis.

  • Sæt forretningsmæssige mål. Oppetid og helpdesk-svartid er fint, for stabil daglig drift er forudsætningen for at få lov til at sidde med, men vi skal sætte mål for it-afdelingens bidrag til top- og bundlinje i virksomheden, så vi kommer væk fra at være kostcenter til at være et vigtigt investeringsområde.

  • Skab finansiel transparens. Kend din costbase i detaljer. Hvis du ikke kan måle det, kan du ikke forandre det - og forandring skal der til.

Publiceret 2016-03-21




Læs også

1 til 24 af 412 resultater.
1|2|3|4|5|6|7||18|Næste »
1 til 24 af 412 resultater.
1|2|3|4|5|6|7||18|Næste »
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies. Du kan altid trække samtykke tilbage ved at slette cookies.