Øvrigt

Du har kun 20 procent chance: Sådan får du det rigtige chefjob

Selv om du arbejder benhårdt på at blive CIO og få en plads i direktionen, er der kun 20 procent chance for, at det lykkes. Her er fem gode råd, der kan gøre forskellen.

Hvad skal der til at blive CIO, og hvordan kommer du ind i direktionen, når du er blevet CIO i en virksomhed? Her får du en række gode råd til at få det til at lykkes.

En klassisk it-chef er en mand på 43 år. Han har taget en it-uddannelse og har en karriere i forskellige it-funktioner. På trods af at han arbejder hårdt, har han kun 20 procent chance for at blive CIO. Så hvad skal der til?

For at bryde gennem glasloftet til CIO-jobbet skal du som it-chef tage disse fem gode råd til dig.

  1. Bygge relationer til nøglepersoner uden for it-området.
  2. Få ansvar for et projekt, der handler om forretningsudvikling og ikke it.
  3. Søge en anden funktion i virksomheden, der viser, at du kan tænke bredere end it.
  4. Det er altid en god ide at få et job i en anden virksomhed. Det har vist sig, at det er nemmere at få et CIO-job hvis man har været i flere virksomheder.
  5. Få rådgivning til at udvikle dig fagligt og personligt. Det kan være af en mentor fra en anden virksomhed eller en toplederrådgiver.

CIO i direktionen

Kun 17 procent af CIO'erne sidder i direktionen, selv om det er et ønske hos de fleste. Grunden er, at der stilles en række helt specifikke krav for at kunne begå sig som CIO i en direktion.

For det første kræver det, at du har en solid erfaring med både it-drift og -udvikling.

For det andet skal du forstå at spille magtspillet i din virksomhed. Det vil sige, at du skal kunne positionere dig og skabe alliancer omkring dit arbejdsområde, dine holdninger og dig selv.

For det tredje skal du tilegne dig nøglekompetencer i det at drive en virksomhed. Her tænker jeg på finanskompetencer og forretningsudvikling. Du skal vise, at du kan se ud over it-området og være sparringspartner for andre i direktionen.

For det fjerde skal du kunne kommunikere virksomhedsværdier såsom EBITDA, omkostninger, overskud og kundetilfredshed frem for terabytes og gigahertz. Kommunikationskompetencer er vigtigere end it-viden hos en CIO.

Den femte og måske vigtigste kompetence er evnen til at skabe relationer til CEO, CFO, COO, salg og marketing, kunder, analytikere og andre interessenter.

For at komme i direktionen skal en CIO altså fokusere på disse fem krav og udvikle sig til en topleder med fokus på hele virksomheden.

Læs også