JobsamtaleØvrigt

Sådan klarer du dig godt i per­son­lig­hed­s­test til job­sam­ta­len

Mange bliver bedt om at tage en personlighedstest, når de søger nyt job. Men hvordan opnår du det bedste resultat?

Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at jobsøgere skal gennemgå tests som en del af ansættelsesprocessen. De mest udbredte form for test er personlighedstests, der afdækker ansøgerens personlighedstype og evne til at tænke logisk.

Selvom nogle jobansøgere kan blive nervøse og usikre ved udsigten til at skulle vurderes i en test, så er der dog ingen grund til at lade sig afskrække.

1. Det afgørende er ikke svaret, men metoden

It-virksomheder som Amazon og især Google har tidligere været berømte og berygtede hos jobsøgere, fordi man til en jobsamtale kunne risikere at blive bedt om at løse en nærmest uløselig gåde. Eksempelvis kunne man til en jobsamtale hos Google blive udsat for spørgsmål som:

"Hvor mange golfbolde kan der være i en skolebus."

Den type tests er en sjældenhed ved jobsamtaler i Danmark. Men hvis man støder på dem, så er der en god sandsynlighed for, at det er i en it-virksomhed eller i job, hvor kreativitet og innovation er omdrejningspunktet.

Når arbejdsgiverne stiller denne slags nærmest uløselige gåder, så er det ikke fordi, at de forventer et korrekt svar, men for at se, hvordan du reagerer, når du bliver stillet over for et kompliceret problem i en presset situation. Det er ikke nødvendigvis dit svar, men måden du tackler problemet på, der er afgørende.

Nogle menneskers instinkt er at plaffe et kækt svar af øjeblikkeligt, andre er mere eftertænksomme og så er dem, der bliver helt stille og røde i hovedet. Din måde at reagere på siger meget om, hvilken type person du er.

2. Lad dig ikke skræmme

Der er ingen grund til at lade dig skræmme af en personlighedstest, hvis du ellers føler, at du har kvalifikationerne til jobbet. Hvis du har en god uddannelse og har klaret dig godt i livet, så ved arbejdsgiveren godt, at du ikke er et komplet fjols, selvom du måske har klaret testen dårligt. Husk at testen er designet sådan, at det nærmest er umuligt at gennemføre den på den afsatte tid.

De fleste virksomheder udelukkende bruger testen vejledende og forventer ikke, at de indeholder den fulde sandhed om, hvem du er. Testen skal bruges til at be- eller afkræfte det indtryk af kandidaten, som virksomheden har fået til jobsamtalen.

3. Glemt alt om snyd - svar instinktivt

Søger du eksempelvis et sælgerjob, så kan det være fristende at besvare spørgsmålene i personlighedstesten på en måde, der får dig til at virke som mere udadvendt og frembrusende, end du i virkeligheden er.

Men det er typisk en dårlig idé at være alt for beregnende i dit svar. Du skal følge dit instinkt, og ikke blot svare det, som du forventer, at en arbejdsgiver ønsker, at du skal svare.

Hvis du ikke svarer ærligt, så risikerer du, at du bliver matchet med en forkert virksomhed eller i et forkert team i virksomheden – eller at testen er designet, så den afslører, hvis du førsøger at snyde med inkonsekvente svar. Rekrutteringsmedarbejderne kan være svære at narre, og ofte vil det blive fanget, fordi det er et eller andet sted i testen opstår nogle uoverensstemmelserne mellem svarene.

4. Skab en god ramme

De fleste tests er online spørgeskematests med en indbygget tidsgrænse. Som regel får du tilsendt testen på en mail efter, at du har været til første samtale.

Men når du sidder hjemme i stuen kan det være svært at genskabe den samme fokuserede stemning og tænke på din personlighed som i en arbejdssituation.

Derfor er det fornuftigt at skabe en god ramme om situationen, før du går i gang med testen. Sæt dig uforstyrret i ro og mag – husk også at slukke for mobiltelefonen og lukke mailprogrammet, så der ikke pludselig vælter ind med forstyrrende beskeder.

Læs også