Hæv dig over de dårlige jobannoncer


Hæv dig over de dårlige jobannoncer

Standardannoncer fører til standardansøgninger: Arbejdsgivere kritiserer ofte jobansøgere for at bruge standardansøgninger. Men måske har de selv skyld i dette, da annoncerne ofte er fulde af floskler, brede standardformuleringer og upræcise beskrivelser af jobbet.

Af Martin Ellermann, Jobindex

Arbejdsgivere skriger på originale, kreative og levende jobansøgninger. Og både de og alverdens formidlingseksperter klager jævnligt over standardansøgninger, der ikke præcist nok rammer jobbet beskrevet i annoncen. Men måske er netop jobannoncerne en stor del af problemet, for også her er genbrugstendensen almindelig.

”Mange arbejdsgivere genbruger gamle jobopslag med det resultat, at kravene i opslaget slet ikke matcher jobbet. Og ofte angives modstridende kompetencer,” siger Kjeld Petersen, direktør i Investas PersonaleService til Berlingske Business.

LÆS OGSÅ Virksomheder glemmer at beskrive jobbet i jobannoncen

Det gør det dermed ekstra svært for ansøgere at være originale, for – som mange ansøgnings- og karriereeksperter påpeger – er det vigtigt at berøre og svare på de ting, der bliver nævnt i annoncen.

”Det er vigtigt at overskrift og indledning fanger læserens opmærksomhed og besvarer de vigtigste spørgsmål fra jobannoncen, som hvorfor du søger jobbet, hvad du kan tilbyde virksomheden, og hvorfor det er dig frem for den næste ansøger i bunken, der skal have jobbet”. (Kommunikationsforum.dk)

LÆS OGSÅ Sådan undgår du de mest tåbelige brølere i din ansøgning

Færdig med floskler

Opgaven bliver ikke ligefrem nemmere, hvis annoncen er en floskelfyldt standardtekst, der måske endda indeholder modstridende kompetencer, som Kjeld Petersen beskriver.

Og netop flosklerne står i kø på begge sider, hvor både arbejdsgivere og ansøgere ofte maler med den brede pensel. Et klassisk eksempel er talentet for ’at kunne holde mange bolde i luften’. Tekstforfattere vrider sig i smerte og afsky, hver gang denne formulering bruges i en ansøgning, men jobannoncer benytter også hyppigt selvsamme floskel under kravene til kandidaten.

LÆS OGSÅ Tekstforfatterens 5 råd til den gode jobansøgning

Reglen – som mange efterhånden kender – er ’Show it, don’t tell it’ – det vil sige, vis hvordan du konkret har løst opgaver, hvor du har brugt dine kompetencer.

Floskler og fortærskede jobannonceord siger jo heller ikke noget specifikt om dig, da de jo ofte dækker over en positiv egenskab, som langt de fleste mennesker ville kunne hævde passer på dem. De færreste ville skrive det modsatte af fx dynamisk (udynamisk), struktureret (ustruktureret) eller fleksibel (ufleksibel).

Så selvom du skal svare på de spørgsmål og krav, der står i jobannoncen, så forsøg at undgå at falde i de samme fælder.

Vis, at du er bedre end dem.

LÆS OGSÅ Hent inspiration fra verdens bedste jobansøgning

Publiceret 2017-07-19




Læs også

1 til 24 af 252 resultater.
1|2|3|4|5|6|7||11|Næste »
1 til 24 af 252 resultater.
1|2|3|4|5|6|7||11|Næste »
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.