Jobglæde

Giv morgenmad og ansvar

En tillidserklæring, et skulderklap eller en kold dukkert. Der er stor forskel på, hvordan nye medarbejdere oplever at få tildelt ansvar i starten af deres ansættelse. Ifølge virksomheden Projekt Arbejdsglæde skal man lære sine medarbejdere godt at kende, før man uddelegerer ansvar.

”Først og fremmest gør vi en stor indsats for at ansætte den rette til jobbet. Når de er godt i gang med jobbet, uddelegerer vi ansvaret til medarbejderne og lader dem selv have ansvar for et område. Uddelegering af ansvaret er meget motiverende for de fleste, og vi oplever, hvordan de tager fat på området og stort set passer og udvikler det, som om det var deres egen virksomhed.”

Sådan siger John Hansen, vice president i Lego, i Djøfbladets artikel Hvordan får du det bedste frem i dine medarbejdere den 16. november 2011 – og det er måske ikke helt tilfældigt, at Lego har været kunder hos virksomheden Projekt Arbejdsglæde, der underviser i, hvordan man skaber arbejdspladser, hvor medarbejderne elsker at være og skaber storslåede resultater.

Her er holdningen nemlig også, at ansvar er en vigtig råvare i opskriften på arbejdsglæde – ikke mindst i forhold til nye medarbejdere. Alexander Kjerulf, som er en ud af tre rådgivere i Projekt Arbejdsglæde, uddyber:

”Der, hvor medarbejderen kommer fra – om det er et andet job eller en uddannelse – havde han styr på det, han lavede. Det er vigtigt for arbejdsglæden, at han hurtigt får fornemmelsen af at have styr på tingene igen og føler, at hans indsats nytter noget. Ved at give den nye medarbejder ansvar, signalerer man tillid, og derfor hænger arbejdsglæde og ansvar vanvittigt godt sammen.”

En stadig større gruppe af nye medarbejdere kommer fra en periode med arbejdsløshed og har måske en lidt svækket faglig selvtillid. I den situation kan det være et gevaldigt klap på skulderen at møde en chef, der tydeligvis anser én for en ligeværdig spiller på holdet, i stedet for en chef, der forholder sig afventende i forhold til at uddelegere ansvar:

”Medarbejdere har det med at leve op eller ned til de forventninger, man har til dem, og jeg tror ikke, man skal være bange for at udfordre folk lidt og give dem nogle opgaver, hvor de skal presse sig selv. Men de skal have støtte. Det handler ikke om at kaste dem ud på dybt vand, og så må de svømme eller synke,” siger Alexander Kjerulf.

Relationer før resultater
Alexander Kjerulf påpeger dog, at der ikke findes én opskrift på, hvordan nye medarbejdere bedst kommer til at trives i jobbet, for det er ikke alle, der bryder sig om at få ansvar fra dag et:

”Det er en stor ledelsesmæssig fejl at behandle alle medarbejdere ens. Det kommer an på den enkelte medarbejder, om det er godt at få ansvar med det samme. Nogle trives med det og vokser med ansvaret, mens andre har brug for at kende strukturen og rammerne lidt bedre, før de påtager sig ansvar.”

For at kunne vurdere, hvem der er klar til at tage ansvar, og hvem der skal have lidt tid, er det vigtigt at lære sine medarbejdere at kende, og relationer er derfor listet lige så højt som resultater på Projekt Arbejdsglædes dagsorden.

Mens nogle virksomheder bruger personlighedsanalyser, er Alexander Kjerulf tilhænger af, at man gør en aktiv indsats for at lære sine medarbejdere at kende: Han råder til, at man spiser morgenmad sammen med den nye medarbejder på den første arbejdsdag.

Her er det helt oplagt at spørge ind til deres liv og tidligere jobs. Det er ikke kun en god måde at byde velkommen på, men også værdifuld viden for nærmeste leder – som naturligvis skal være til stede og vise interesse:

”Det stiller store krav til ledelsen at lære hver enkelt medarbejder at kende fra dag et. Men det er præcis derfor, at vores opskrift hedder relationer og resultater – det hænger sammen, for det er gennem gode relationer til dine medarbejdere, at I sammen kan skabe gode resultater.”

Læs også