Rekruttering

Frem­ti­dens re­k­rut­te­ring foregår på nettet

Landets største virksomheder finder deres nye medarbejdere gennem jobannoncer på internettet, men virksomhederne tillægger ikke rekrutteringen stor nok vægt, mener en forsker, der lige har skrevet en ph.d. afhandling om virksomhedernes udfordring på nettet.

Titusindvis af job ligger i store databaser på internettet og venter bare på at blive søgt. Langt de fleste virksomheder bruger nettet som kanal til at skaffe de bedste medarbejdere til deres virksomhed. Det viser en ny ph.d. afhandling, som Anna Holm fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet har udarbejdet.

”De fleste af de store virksomheder jeg har talt med bruger internettet i 70 procent af tilfældene, når de skal have en ny medarbejder – og i 20 procent af tilfældene benytter de sig af headhunters, rekrutteringsbureauer og direkte rekruttering fra deres websider og gennem medarbejdere,” forklarer Anna Holm.

Hun mener dog ikke, at virksomhederne fuldstændig skal smide aviserne i hukommelsens store container, for mange bruger aviserne, når de vil gøre opmærksom på deres eksistens og brande virksomheden som et godt sted at være. Men det er ikke her, man nu og heller ikke i fremtiden, at man ifølge Anna Holm vil finde sine nye kollegaer, da avis og blad-annoncer tiltrækker alt for få kvalificerede ansøgere.

Anna Holms afhandling er baseret på en række kvalitative interviews med 16 danske store og mellemstore virksomheder, interesseorganisationer og rekrutteringsbureauer, og med baggrund i dem forudser hun, at e-rekruttering bliver endnu større i fremtiden.

”Virksomhederne skal dog blive meget bedre inden for det her område – der er alt for mange, der bruger for lidt tid på det. Mange virksomheder er for eksempel ikke opmærksomme på, hvordan de præsenterer sig på de sociale netværk, især på det mere professionelle Linked-In,” siger Anna Holm.

Kræver samarbejde
Forskeren mener, at rekruttering i højere grad er blevet en kommunikationsopgave for virksomhederne.

”Nogle virksomheder ansætter nu kommunikationsmedarbejdere til at styre rekrutteringen på nettet, hvor det før var lavtlønnede HK’ere, der tog sig af den meget tunge administrative opgave. Det er blevet en tids og ressourcekrævende opgave for virksomhederne at køre den her tovejskommunikation, men flere skal tillægge den – den store vægt.”

Nu er en succesfuld e-rekruttering afhængig af viden om HR, IT og kommunikation og marketing, og derfor stiller rekrutteringen nu og i fremtiden større krav til samarbejdet på tværs af organisationen. Hun mener, at virksomhederne skal bruge jobportalerne på nettet i deres rekruttering, men også deres egen hjemmeside kan være en vej til de gode kandidater, fordi virksomhederne kan præsentere sig mere grundigt som arbejdsgiver og vise, at virksomheden er et godt sted at være.

Små virksomheder risikerer at tabe
Anna Holm tror, at taberne i rekrutteringsspillet skal findes i de små og mellemstore virksomheder, fordi de ikke har ressourcerne og de nødvendige kompetencer til at følge med.

”De har ikke nok viden om rekruttering på nettet, og de har ikke råd til at gå ud og købe den viden. De små virksomheder er meget udsat dér, også fordi mange studerende på forhånd vælger, at drømmearbejdspladsen hedder Vestas, Novo Nordisk eller Grundfos.”

Samtidig mener hun, at rekruttering på internettet kan hjælpe de små virksomheder til at hugge nogle af talenterne for næsen af de store virksomheder – hvis de vel at mærke gør en indsats med e-rekrutteringen – blandt andet med at lave gode jobannoncer og skabe et godt omdømme på deres hjemmeside. I Danmark er Jobindex.dk den største jobportal, hvor cirka to tredjedele af alle ledige job bliver annonceret.

Læs også