Fik 71 % flere ansøgninger på utraditionel annonce


Fik 71 % flere ansøgninger på utraditionel annonce
For virksomheden Octoshape gav reportageannoncen den traditionelle jobannonce baghjul. Octoshape fik hele 71 % flere ansøgere, da de prøvede noget nyt i jagten på en Java-udvikler.

Af Helene Bonne

Stor effekt

I starten af året søgte Jobindex Java-udviklere til to forskellige virksomheder, og jobannoncerne lå online med hver deres normale profilannonce. Det gik relativt skidt for dem begge, selv om de søgte samme profil.

”Det, vi så gjorde, var at lave en reportageannonce for Octoshape, samtidig med at den traditionelle annonce for den anden virksomhed fortsatte med at køre,” fortæller Peter Bing Simmons, rekrutteringskonsulent i IT-Jobindex.

Selvom det ikke var den samme virksomhed, har Peter undersøgt effekten. Og den var stor.

”Efter kun 14 dage med reportageannoncen havde den genereret 71 procent flere ansøgere sammenlignet med den traditionelle annonce, der stadig var online. Og efter en måned var tallet 250 procent,” siger Peter.

Reportageannoncen fanger nye kandidater

Ikke alene fik rekrutteringskonsulenten flere ansøgninger ind, han bemærkede også, at kandidaterne aktivt henviste til jobannoncens indhold.

”Efter reportageannoncen væltede det ind med ansøgninger. Annoncen havde ellers kørt i mange måneder, og førhen fremhævede de ikke annoncens opbygning, indhold og approach, så reportageannoncen har haft det blikfang, at de ofte nævner den først i deres ansøgning,” forklarer Peter.

Og han uddyber:

”Det var en, der skrev, at han var meget imponeret over tiltrækningskraften og måden annoncen formidlede budskabet på i sammenligning med andre annoncer. Han fik øjnene op og blev tiltrukket,” siger Peter.

Tidsbesparende og bedre grundlag for dialog

At der kommer flere kvalificerede kandidater forstod Peter hurtigt, men han havde ikke forudset, at det også ville gøre dialogen lettere med kandidaterne. Samtidig sparede han tid for virksomheden ved i endnu højere grad at kunne videresende kvalificerede kandidater, ikke bare på det faglige plan, men også det personlige.

”Jeg synes, det giver bedre belæg fra vores side at kunne sige noget om virksomhederne til kandidaterne, når de ringer og stiller spørgsmål. Jeg kan virkelig fortælle noget om stemningen, for jeg har et fuldendt og gennemarbejdet billede, jeg kan viderebringe til ansøgeren – hvis ansøgeren siger, ‘ jeg går meget op i at kollegaerne har en god humor’, så kan jeg selv chippe med ind og sige, at ’ja, præcis sådan opfatter jeg det også’ eller ’nej, det er nok ikke stedet for dig,” fortæller Peter.

”Og så er der en forskel i at få arbejdspladsen forklaret og beskrevet af en medarbejder i stedet for en leder,” afslutter han.


Læs også

Sorter artikler efter emne.