Drømmejobbet der blev til en rigtig dårlig oplevelse...


Ansøgningen er sendt til firmaet Shineshog, og jeg håber selvfølgelig at det ender med et job, da dette job virkelig lige er mig. Jeg vil meget gerne ind i salgsbranchen og har derfor søgt en del inden for salg og marketing. Det her job har alt, hvad jeg gerne vil have og meget mere til, egentlig regner jeg ikke med at få det, da jeg godt er klar over, at der er mange om buddet, og sikkert en masse, der er mere kvalificerede end jeg, men man skal jo aldrig sige aldrig. Jeg har en rigtig god ansøgning, CV og et foto vedlagt, alt er lavet efter alle kunstens regler, så det er på plads.

Jeg modtager en bekræftelse fra ejeren, med tak for ansøgningen og jeg vil høre mere når de har læst ansøgningerne igennem, det lyder jo godt. Senere på aftenen modtager jeg en mail mere med lidt mere om firmaet, og de krav de stiller til deres medarbejdere, om personalegoder, ansættelsen, og ikke mindst lønnen. Jeg MÅ indrømme, at jeg faldt bagover, da jeg læste, hvad man ville få i løn - et meget stort beløb, der nok vil tiltrække en masse. Jeg kan huske, at jeg tænkte, at det må være en fejl, for så stor en løn starter ingen med at få i den branche, og jeg tjekker lige på Jobindex, hvad lønnen er som sælger, den er noget mindre, men igen måske er det en fejl, og måske kan man bare være heldig.

Nå ja, jeg er jo langt fra jobbet endnu, så jeg venter bare på at høre mere derfra.
Torsdag aften ringer salgschefen for Shineshog, og siger, at de gerne vil se mig til samtale næste dag, fredag kl. 13 i København. Jubi, det er bare for godt til at være sandt, og jeg er vildt glad, for bare det at blive kaldt til samtale er jo altid spændende og et skridt frem mod et job, og vi ved jo alle, at det er en kamp at få job for tiden.

Jeg kører til København, det tager en times tid fra min bopæl, så jeg kan rigtig nå at blive nervøs og håbe på, at nu er den der med det her job, og det er oven i købet lige det jeg gerne vil.

Samtalen skal forgå på et city call center, der er meget flot og ser super fint ud, så det lover jo godt. Indenfor er der en sød ung pige der tager imod, og en sekretær, der beder mig vente og viser mig ind til samtalen, rigtig fint.

Så er jeg klar, føler mig godt tilpas, lidt nervøs, men jeg kan godt lide at være til samtale, jeg ved, hvad jeg står for, og hvad jeg kan, så ingen problemer i det.

Ved samtalen er salgschefen og ejeren tilstede. Salgschefen ser helt rigtig ud til den stilling, smart i tøjet, veltalende og rigtig sød og interesseret i at høre på en, så det virker jo super. Dog må jeg sige, at ejeren ikke helt ligner en, der har et stort firma i salgsbranchen - dårligt klædt og meget dårlig til at formulere sig. Men man skal jo ikke dømme folk på forhånd.

Det hele lyder simpelthen for godt til at være sandt, og det går rigtig godt føler jeg. Dog er der set i bakspejlet nogle ting, der virker helt forkert, bl.a. lønnen, men også, at ejeren fortæller om de store gaver man som ansat kan få, hvis man gør det godt, og sælger en masse.

Men især salgschefen virker helt oprigtig, så jeg tænker bare at det må være en drøm at få dette job. Jobbet går ud på, at vi skal sælge produkter for andre firmaer, så Shineshog er en salgsafdeling for andre, der ikke selv kan komme ud til kunder, det lyder jo meget fint. Jeg får at vide, at der kommer et mødebookerfirma på, som skal kontakte mulige kunder og aftale møder for dem, der bliver ansat som account manager, så det eneste sælgerene skal koncentrere sig om er at få en god dialog med kunderne og sælge en masse.

Ejeren fortæller, at hans firma går så godt, at der allerede er samarbejdspartnere med produkter til Shineshog, og der bliver ved med at komme flere til, så derfor har de meget brug for flere hænder. Det går efter ejerens udsagn meget godt og hans firma har stor fremgang, så det virker jo rigtig godt det hele, og jeg stiller ikke spørgsmål angående deres økonomi, det gør man jo ikke lige til en samtale, man går selvfølgelig ud fra, at når et firma søger efter nye medarbejdere, ja så er det jo fordi de har brug for folk, og at deres økonomi er i orden.

Vi får afsluttet samtalen, og jeg har en god fornemmelse af, at det er gået godt, og at dette virkelig er et super job.

Mandag eftermiddag ringer salgschefen med en god nyhed: jeg har fået jobbet, og de syntes at jeg lige vil passe ind i firmaet. JUBI, endelig et job, jeg føler mig bare så heldig, mit drømmejob.

Jeg skal starte allerede næste dag, altså tirsdag, da de gerne vil i gang med at sætte os nye ind i det hele, vi er ca. 12 nye fra Sjælland, Jylland, og Fyn så der er nok at se til. Ja, igen set i bakspejlet, så plejer man nok ikke at ansætte på den måde, men jeg er jo bare glad for at have fået et job, og tror heller ikke de andre tænker mere over dette.

Den første uge går med at få os oprettet diverse steder, og at få vores kontrakter, der bliver rettet til nogle gange, men til sidst er de klar. Vi får hurtigt, som et personalegode, tilsendt Børsen derhjemme, og kan også vælge en avis mere, derudover får vi forsikring, falck health care og autohjælp. Så det ser rigtig godt ud. Der er en del telefonmøder med alle os ansatte, så det kører derudad.

Til at starte med bruger vi vores egen computer og telefon, men ejeren siger at vi hurtigst muligt får en iPad og en iPhone til at bruge på jobbet, og at de også må bruges privat. Der kommer så et simkort, men ikke en telefon vi kan bruge, dog får vi at vide, at vi gerne må sætte det i en telefon, hvis vi selv har en liggende.

Så kommer det første produkt vi skal sælge, dog skal vi selv ringe ud til mulige kunder, hvilket vi ved samtalen fik at vide, at der ville være et mødebookerfirma der varetog den opgave, men de har ikke lige fundet et endnu, så det skal vi selv gøre, indtil videre. Produktet vi har, er ikke lige det letteste at sælge, og der er ikke en masse produkter vi skal sælge, som Shineshog jo også lovede ved samtalen. Nå ja, al start er jo svær, så vi account managere tager fat om salget.

Der er stadig møder over telefonen, men det undrer mig, at jeg ikke har set hverken ejeren eller salgschefen siden ansættelsessamtalen, men de har jo nok travlt.

Vi modtager en del mails med ros til alle, om at det går godt, at de er meget glade for os og at der er gode gevinster til den, der sælger mest i løbet af ugen. Så det virker jo til at være et seriøst firma, der gerne vil gøre gode ting for deres ansatte. Jeg får nogle møder på plads med mulige kunder og ringer en del rundt. Men så en morgen vågner jeg op til en mail fra Jobindex med en historie om Shineshog, om at man skal passe på konkursryttere og fupfirmaer.

Så det kan nok være, at dette sætter nogle tanker i gang, og jeg bliver noget frustreret over dette. Vi ansatte på Sjælland mødtes et par dage før for at se hinanden, og der talte vi nemlig om, at dette her virker for godt til at være sandt, men vi syntes det er et spændende arbejde, og vi vil det gerne, der er rigtig god kemi mellem os og vi har alle noget at bidrage med.

Men den her sag vender det hele på hovedet, og vi vil have at vide, hvad der lige foregår. Ejeren siger ikke meget, men sender en mail ud med en tynd forklaring om, at det er et andet firma med en, der hedder det samme som ham, og at han har kontaktet sin advokat, som vil anlægge sag mod Jobindex. Så kommer der efter et par dage en mail fra ejeren om at Jobindex vil trække det hele tilbage, og at det er en misforståelse. Jeg kontakter nu Jobindex, for jeg vil have nogle ærlige svar. Jeg får en lang snak med Kaare, der ikke kender noget til et brev fra en advokat, de trækker ikke sagen tilbage, da de jo ikke har gjort noget forkert, det sætter selvfølgelig en masse tanker i gang, for hvad så?

Jeg kontakter også min fagforening, der råder mig til at se tiden an og fortsætte i jobbet. Jeg har en god dialog med sekretæren i Shineshog, som forsikrer mig om, at det er et godt firma med penge til at betale os. Derudover fortæller en anden ansat, at han også ved, at der er et godt firma, men at ejeren nu påstår, at det hele var et reklamestunt. Hmm, der gik han nok galt i byen.

Nå, men vi fortsætter alle vores arbejde. Der kommer en indbydelse til julefrokost, og meddelelse om, at vi holder lukket mellem jul og nytår, og andre småting, som om der ikke er mere i det.

Vi har stadig ikke modtaget iPad el iPhone, så det er begyndt at være lidt øv, da vi jo blev lovet at det kom snart.

Så er det lønningsdag, og min konto står tom, ingen løn. Men der kommer en sms fra ejeren om, at vi alle er indkaldt til et telefonmøde om morgenen. Der forklarer ejeren sig med, at lønnen ikke er kommet, fordi det tog lidt længere tid at få det hele på plads end han havde regnet med, og han siger, at vi får vores løn på fredag. Det er klart, at det ikke er godt nok for os ansatte, at der ikke er løn til tiden og vi kan jo ikke vente til fredag, vi vil jo alle gerne have løn og ikke mindst et bevis på, at alt det han har lovet os, faktisk også holder. På mødet bliver vi enige om, at han skal få lavet en bankkvittering fra sin bank, så vi ved, at der kommer penge tirsdag, det skulle jo være muligt at overføre fra dag til dag. Vi venter så i spænding på en kvitttering. Jeg har dog modtaget min lønseddel, og der er kommet lidt ekstra på som en undskyldning for at lønnen ikke var der til tiden. Ejeren ringer rundt til alle os medarbejdere, og beklager det hele meget, men fremover vil der komme mere styr på firmaet, og han fortæller, at vi alle skal mødes på Fyn næste mandag, hvor vi vil få vores udstyr, og blive sat ind i, hvad der skal ske fremover, han lover igen, at vi får penge i morgen, tirsdag. Det er jo meget godt så, al begyndelse er jo svær, og jeg vil gerne det her arbejde, hvilket jeg også fortæller ham, men det er klart vi skal have vores løn.

Ja, det var så det sidste jeg hørte fra ejeren. Jeg modtog godt nok en bankkvittering, men det var ikke mit kontonummer der stod på den, det var en af de andre ansattes. Men selvfølgelig kommer der ingen penge tirsdag, og ingen hører noget fra ejeren, trods mange mails og opringninger, men det er ikke til at få fat i ham. Jeg følte mig godt og grundigt bedraget, jeg har lagt arbejde og tid i det her, troede på, at man har lov at være heldig og få sit drømmejob med søde kollegaer, men ikke denne gang. Jeg prøver mange gange at kontakte ham, uden held.

Så går sagen i gang med alt, hvad der hører til, jeg sender lønkrav til ejeren om, at hvis jeg ikke har modtaget min løn inden fredag kl. 12, ja så overtager min fagforening sagen. Nogle melder ham til politiet, for vi finder så ud af at både lønseddel og bankkvittering er falske, altså nogen han selv har siddet og lavet, velvidende om, at han ingen penge havde og ikke ville kunne betale hverken løn eller andet. Fredag kommer der selvfølgelig heller ikke løn, så sagen overgår til fagforeningen, hvor jeg og en anden ansat tager til møde om mandagen, de sender så et nyt lønkrav til ejeren, men uden held.

Den 14/11 ophører mit ansættelsesforhold hos Shineshog, da han stadig ikke betaler. Jeg sidder nu tilbage med en tom følelse af at være blevet snydt, så det tager hårdt på mig at stå tilbage med spørgsmålet, hvorfor gjorde han lige det her imod os? Hvad er det for et menneske, der synes, at det er sjovt at behandle andre på den her måde? Ja jeg ved det virkelig ikke. Skulle jeg have set det komme, at der ikke var hold i det hele? Men igen så tror man jo på, at det er i orden, når de søger efter medarbejdere, og man ser jo helst det gode i folk.

Nu er det så d. 24/11 og sagen kører i min fagforening, så det slider meget på psyken og ikke mindst på økonomien. Jeg modtog et lille lån fra min fagforening d. 21/11 lige til at dække mine udgifter, men har så levet uden penge i 21 dage, og som enlig med 2 børn er dette jo slet ikke optimalt. Jeg mangler løn for oktober og november, så det er mange penge, og måske får jeg dem slet ikke. Lønmodtagernes garantifond skal vurdere sagen, når firmaet er erklæret konkurs i retten, dette skulle meget gerne ske her i dag d. 24/11-2011.

Jeg vil bare gerne have den sag afsluttet, så jeg kan komme videre, og finde et ordenligt job i et virkeligt firma.

Faktisk er der en masse spørgsmål i tankerne, som nok aldrig vil blive besvaret. Ja, og en oplevelse som jeg meget gerne ville have været foruden, men sådan gik det ikke, og jeg håber inderligt på, at mit næste job også kunne blive mit drømmejob.

Hvad så nu? Jo hvis jeg ser tilbage på den her uheldige ansættelse, så er der nok nogle ting, som burde have antydet, at der var noget galt i dette såkaldte "firma", bl.a. burde jeg have undret mig mere over, at vi blev ansat så hurtigt, fra den ene dag til den anden. At vi ikke mødte ejeren efter ansættelsen, at vi skulle bruge vores eget udstyr til vores arbejde, at der blev lovet meget store gaver til den bedste sælger, at det der blev lovet ved ansættelsen, på ingen måder blev holdt, og at firmaet i det hele taget blev kørt meget uprofessionelt. Og at vi alle nok fra starten tænkte, at der var noget galt. Så måske kan denne artikel hjælpe andre med, at sortere de dårlige arbejdspladser fra de gode.

Når alt kommer til alt er ejeren bare en ung mand med en stor drøm om at have et super-firma, men vi har nu fundet ud af at han desværre er psykisk ustabil, og at han aldrig ville kunne køre et firma. Men vi faldt alle sammen i og troede på alle hans historier. Så en ting kan han, nemlig at få folk til at tro på hans drømme. Selv vores salgschef troede på ham, og er faldet lige så hårdt, som alle os andre. Det eneste ejeren har fået ud af denne drøm er en stor gæld, og en masse mennesker der nok ikke hilser på ham, hvis de møder ham på gaden!

Kære alle jer, der søger job: Heldigvis hører denne sag til de yderst sjældne af slagsen, så I skal ikke blive skræmt derude i job-junglen. De fleste firmaer er gode nok og holder hvad de lover. Men se jer nu lidt mere for, lyder det for godt til at være sandt, ja så kan jeg med min erfaring med garanti sige, at det er det så også. Jeg ønsker ingen skal igennem alt det vi ansatte hos Shineshog har været igennem.

Held og lykke til alle jer der søger job, køen er lang men du skal nok nå forrest en dag :)

Tak til Kaare fra Jobindex for gode samtaler og interesse i sagen.