ArbejdsmarkedetØvrigt

De­tail­hand­len skal vænne sig til hårdere kon­kur­ren­ce

Detailomsætningen ligger fortsat meget lavt og er på ingen måde kommet ud af krisen. Det betyder, at detailhandlen skal skrue op for konkurrenceevnen og vænne sig til de hårdere tider.

Forbrugerne holder hænderne i lommerne med et godt greb i tegnebogen, når de er ude at handle. Pungen kommer sjældent op i lyset, og det mærker man i detailhandlen. Sammenligner man perioden fra januar til august sidste år – med perioden fra januar til august i år – er der ifølge Dansk Erhverv tale om et fald på 1,2 procent i detailsalget. I HK Handelsbladet kunne man i september læse, at handelsområdet skal vænne sig til mindre fest og mere konkurrence.

”Forbrugerne er blevet mere mådeholdne. Den trend vil fortsætte. Man kan ikke sige, at forbrugerne er gået i koma. Men vi holder mere på vores penge. Det er jo egentlig naturligt, når man ser på, at der globalt er krisetegn. Handelsområdet må derfor acceptere, at markedet er blevet mere ”fladt” sammenlignet med tidligere. Det vil ikke ændre sig i år eller næste år,” siger Henning Bahr, direktør i Retail Institute Scandinavia i en artikel i HK Handelsbladet.

Han mener, at man nu skal til at konkurrere mere om kunderne, og han forudser, at der kan komme flere ubehagelige beslutninger, hvor der vil blive sparet i omkostningerne. Når konkurrencen bliver hårdere mener han desuden, at det bliver sværere for de små selvstændige at låne penge.

”Det er blevet mere usikkert, når butikken ikke er placeret centralt. Det ved bankerne godt. Så mange selvstændige vil opleve, at de ikke længere kan overtale banken til at låne penge. De skal selv finansiere deres forretning. Derfor føles det jo alt i alt sværere,” siger Henning Bahr.

Håb om fremgang
De seneste tal fra Danmarks Statistik vidner om en lille stigning fra juli til august i år i detailsalget på 0,6 procent – men på grund af sammenligningen med sidste år – mener Dansk Erhverv ikke, at man kan tale om, at branchen er kommet sig oven på den medfart, som den har fået af den økonomiske krise.

”Detailbutikkerne har det svært i kraft af, at detailsalget nærmest har ligget stille siden starten af 2010, efter det i 2008 og 2009 var i frit fald. Detailhandlen udgør mere end en tredjedel af det samlede private forbrug, og det er derfor essentielt, der kommer vækst i butikkernes salg,” siger økonom Mira Lie Nielsen fra Dansk Erhverv på organisationens hjemmeside.

Hun mener ikke, at der er noget, der umiddelbart tyder på en vending i detailsalget, selv om den lille stigning fra juli til august giver håb om, at fremgangen i august kan være starten på en bedre periode for landets butikker.

”Fremgangen i august kan måske kædes sammen med, at udbetalingen af forsikringspenge oven på sommerens store skybrud over København er begyndt at munde ud i erstatningskøb af de private ejendele, som gik til i skybruddet. Og det kan være en hjælp til det haltende detailsalg,” siger hun.

Vær opmærksom på atmosfære
Et af de konkurrenceparametre, der kan få flere kunder ind i butikkerne, er en god atmosfære. Søren Bo Jørgensen, cand.merc., fra Institut for Dansk Detailhandel skriver i artiklen ”Atmosfæren er afgørende” på Dansk Detailhandels hjemmeside:

”Moderne forbrugere forventer, at der ligger flere elementer i indkøb end blot anskaffelsen af varer i sig selv. Inden for mange brancher er det ikke længere tilstrækkeligt at forhandle de rigtige varer til den rigtige pris, da shopping er blevet en aktivitet, som gerne må være sjov og underholdende. Mange forbrugere forventer således at blive overrasket og søger derfor bevidst efter butikker, som de ved, har en spændende atmosfære. Omvendt går de langt uden om butikker og kæder, der har skuffet dem tidligere. For at tilfredsstille de stadig mere kritiske forbrugere skal detailhandlen derfor i stigende grad lægge vægt på at opbygge en positiv atmosfære i den enkelte butik og skabe gode oplevelser,” skriver han.

Søren Bo Jørgensen mener, at atmosfæren er en kompleks størrelse, som blandt andet er sammensat af butikkens farvevalg, indretning, lys- og lydforhold, dufte, skiltning, medarbejdere og kundeflow.

”Samlet set er en butiks atmosfære derfor med til at skabe en unik indkøbsoplevelse, som kunden ikke kan finde andetsteds. Hermed bliver atmosfære også et vigtigt konkurrenceparameter,” skriver han.

Læs også