Øvrigt

Der er behov for hund­re­de­vis af ser­vi­ceas­si­sten­ter til ho­spi­ta­ler

Serviceassistenter, der gør rent, rydder op og transporterer patienter, er eftertragtede på hospitalerne i Region Sjælland, hvor man de næste tre-fire år regner med at skulle bruge flere hundrede serviceassistenter.

En faglig blæksprutte, der med sine mange arme formår at arbejde i en reception, med rengøring, køre med senge eller assistere på operationsstuen. Sådan beskrives serviceassistenterne, og de mangeartede færdigheder bliver attraktive på hospitaler rundt om i landet. I Region Sjælland regner man med at ansætte flere hundrede over de næste tre-fire år på hospitalerne i Region Sjælland, hvor man desuden har en forventning om, at den nye gruppe af medarbejdere kan være med til at løfte hospitalernes økonomi.

”Vi regner med, at en mere effektiv varetagelse af opgaver vil spille ind på bundlinjen,” siger Michael Nørgaard til Avisen.dk.

Han er Regionsdirektør i Region Sjælland, og ifølge ham vil serviceassistenterne forbedre patienternes hverdag på sygehusene, hvor de skal tage sig af service- og plejemæssige opgaver, primært på sengeafdelingerne.

”Patienten kommer i højere grad til at møde det samme personale, og derfor vil patienten opleve mere sammenhæng under sin indlæggelse,” siger Michael Nørgaard til Avisen.dk.

Gevinst med varieret arbejde

Ifølge en artikel på Arbejdsmiljøweb.dk fra 2013 er det varierende arbejde en gevinst, fordi det er mere tilfredsstillende og slider mindre på kroppen. Anja Sørensen har gjort rent i mange år på Århus Sygehus, men nu (i 2013 red.) er hun begyndt som serviceassistent på Neurologisk Afdeling på Århus Sygehus.

Er der en patient, der skal forflyttes, kan hun blive tilkaldt, og hun skal også flytte senge, rydde op i vasketøjet, fylde depoter op, stille mad frem til patienterne og lave kaffe til de pårørende.

”Jeg kan godt lide at lave andet end bare at gøre rent. Der sker noget, og jeg tror også, det vil slide mindre på mine skuldre og arme,” siger Anja Sørensen på Arbejdsmiljøweb.dk, hvor det også fremgår, at Jonna Ledet Thomsen blev ansat tre år tidligere for at gennemføre forandringen i arbejdet.

Hun tror på, at variationen i arbejdet mindsker belastningen:

”Det var i hvert fald en af grundene til at indføre det. Det er hårdt arbejde, hvis man hele tiden skal gøre det samme. Det er hårdt at skubbe med senge hele tiden, og det er hårdt at vaske gulve hele tiden. Kombinationen er mindre hård,” siger hun i artiklen på Arbejdsmiljøweb.dk.

Arbejdsgiverne har fået øjnene op for uddannelsen

I FOA er man glad for, at der nu er udsigt til, at mange serviceassistenter har arbejde i vente på hospitalerne i Region Sjælland.

”Jeg er rigtig glad for, at arbejdsgiverne har fået øjnene op for vores uddannelse,” siger Gina Liisborg, sektorformand i Kost- og Servicesektoren i fagforeningen FOA, og hun oplyser desuden, at det ikke bare er på Sjælland, men i hele landet, at man ansætter de faglige blæksprutter.

Ifølge Uddannelsesguiden.dk blev der i 2012 indgået 642 uddannelsesaftaler på uddannelsen, heraf 295 i specialet hospitalsserviceassistent, 163 i specialet virksomhedsservice og 184 i trinet rengøringstekniker. I 2012 fuldførte 486 uddannelsen.