Den innovative kok


Den innovative kok

Elever på erhvervsskoler skal klædes på til at skabe innovation i de virksomheder, hvor de ansættes. Syv pilotprojekter skal styrke samarbejde og videndeling mellem erhvervsskoler og de Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter, GTS-institutterne.

Af Ida Marie Søeborg, Blankholm Kommunikation

Johanne Sønderlund Birn

”Når vi sætter aktiviteter i gang eller udvikler ydelser og produkter, er det helt nødvendigt, at vi samarbejder med dem, der skal føre det ud i livet. Samarbejdet med erhvervsskolerne er derfor meget værdifuldt for os og den helt oplagte måde at arbejde på.”

Sådan siger Johanne Sønderlund Birn fra GTS-instituttet AgroTech. Hun leder et pilotprojekt, hvor AgroTech i samarbejde med syv erhvervsskoler skal klæde fremtidens kokke og catere på til at mindske madspild.

Det er Rådet for Teknologi og Innovation, som hører under Uddannelsesministeriet, der har taget initiativ til pilotprojekterne. Samlet deltager 20 forskellige erhvervsskoler og -akademier og fem GTS-institutter i syv pilotprojekter. Samarbejdet har til hensigt at styrke innovation i de små og mellemstore virksomheder, som de nyuddannede gartnere, automekanikere, bygningskonstruktører m.v. ansættes i.

Uddannelsesminister Morten Østergaard siger om pilotprojekterne i en pressemeddelelse fra Ministeriet for forskning, innovation og videregående uddannelser:

”Pilotprojekterne kan give inspiration til at styrke kvaliteten af undervisningen på erhvervsskoler og erhvervsakademier. Når eleverne og de studerende senere ansættes i virksomheder, kan de bære ny viden og inspiration ud til den brede underskov af små og mellemstore virksomheder, som er så vigtige for Danmark.”

Bæredygtighed på CV’et
Johanne Sønderlund Birn fortæller, at AgroTech allerede var i gang med et omfattende projekt om madspild, da Ministeriet for forskning, innovation og videregående uddannelser efterlyste bud fra GTS-institutterne på, hvordan de kunne samarbejde med erhvervsskolerne om fornyelse og innovation:

”Vi har siden sidste sommer været i gang med projektet ”Bæredygtig bespisning”, hvor vi, i samarbejde med for eksempel Radisson Blu Scandinavia, Roskilde Festival, Randers Regnskov og Vestas’ kantiner, har sat fokus på madspild,” siger Johanne Sønderlund Birn og uddyber:

”Ved at indsamle og behandle data, undersøger vi, hvor stort madspildet er, hvorfor der opstår madspild, og hvad man kan gøre ved problemet. Derfor tænkte vi, at det var oplagt at prøve at videreformidle den viden til eleverne på erhvervsskolerne, så de kokke og catere, der bliver uddannet fra erhvervsskolerne og kommer ud i verden med denne viden, kan begynde at indarbejde det på arbejdspladserne fra dag ét.”

Samarbejdet mellem AgroTech og erhvervsskolerne er helt i tråd med børne- og undervisningsminister Christine Antorinis mål for professionsuddannelserne. Hun udtaler i pressemeddelelsen fra Ministeriet for forskning, innovation og videregående uddannelser:

”At kombinere teori, praksis og anvendelsesorientering skal være adelsmærket for vore professionsuddannelser på alle niveauer. Jeg hilser derfor projekterne meget velkomne og håber, at de kan medvirke til at få gang i innovation og vækst samtidig med, at uddannelsernes kvalitet bliver styrket.”

Samarbejde i højsædet
AgroTechs pilotprojekt blev skudt i gang i slutningen af februar ved et kick-off møde med de syv involverede erhvervsskoler. Her blev det diskuteret, hvilken viden og erfaring fra AgroTechs store projekt om madspild, der skal videreformidles til eleverne, og hvordan undervisningsforløb og undervisningsmateriale skal skrues sammen:

”Det er helt afgørende for os, at vi er i tæt kontakt med underviserne om projektet, så vi får tilpasset den viden, vi har, så den passer til målgruppen – erhvervsskolerne er en gruppe, vi aldrig har samarbejdet med før,” siger Johanne Sønderlund Birn.

Pilotprojektet skal være afsluttet ved årets udgang. Undervisningen på erhvervsskolerne går i gang til efteråret, og projektet evalueres i slutningen af året.

Publiceret 2012-04-01


Seneste artikler

Gode raad til nye ledere i folkeskolen
Gode råd til nye ledere i folkeskolen
Når du går fra den kendte lærergerning til den ukendte rolle som leder, er der en række ting, du skal være opmærksom på.
Indrykket 1. oktober på Undervisning
Gymnasielærere har trist Danmarksrekord
Gymnasielærere har trist Danmarksrekord
Ingen andre faggrupper oplever så store konflikter mellem arbejde og privatliv som gymnasielærerne.
Indrykket 1. september på Undervisning
Vil din løn snart stige?
Anders Bondo Christensens håb er stort: Han håber på lønstigninger til lærerne i den nye overenskomst for 2018 – men ikke alle er enige.
Indrykket 1. august på Undervisning
Måtte droppe drømmen om lærerjob – nu er han en af Kinas rigeste
Da Jack Ma - grundlægger af verdens største internethandelsfirma Alibaba – stod som færdiguddannet havde han svært ved at få job.
Indrykket 1. juli på Undervisning
Vera opgiver at finde et pædagog-job
Indonesiske Vera Delina er pædagog og har forgæves søgt job de seneste tre år. Hun mener, at hendes indvandrerbaggrund står i vejen.
Indrykket 1. juni på Undervisning
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.