Dansk mo­de­tøjs­fir­ma i fremgang

PBO Group, der står bag tøjmærket Philosophy Blues Original med tøj til både kvinder og mænd, har i 2010/2011 næsten fordoblet deres resultat før skat, hvis man sammenligner med året før. Årsagen skyldes formentlig, at virksomheden efter et par år med fokus på Skandinavien nu har rettet sit eksportfokus på Tyskland, Holland og Belgien.

I 2010 kunne man læse på Dansk Mode & Tekstils hjemmeside, at PBO Group året før havde haft et underskud på to millioner kroner, og at det understregede nødvendigheden af en organisationsændring, som nu var blevet vellykket gennemført hos PBO Group – og det samme stod at læse i Børsen i 2010, hvor man kunne se, at Philosophy Blues Original i 2009/2010 gav et plus før skat på fire millioner kroner. Indehaver og administrerende direktør understreger i en artikel i Børsen, at han lige som mange andre i branchen har været tvunget til at kigge indad og gennemføre opstramninger og rationaliseringer under den internationale lavkonjunktur.

”I det store billede var krisen måske meget sund på den måde, at vi i dag har fået rettet meget til. Det er formentlig det samme, der ses af de resultater, som mange af vores kolleger præsterer for tiden. Og den stigning, vores sidste regnskab viser, er stort set hentet på et godt halvår, så nu går vi mod vores absolut bedste årsresultat nogensinde. Vi kommer på den gode side af 10 millioner kroner. Det kan vi allerede se nu på tallene fra vores indsalg af kollektioner til levering senere,” sagde Mogens Jørgensen dengang til Børsen.

En del af opstramningerne er sket i Tyskland, hvor en del af PBO’s personalereduktion er foregået, og så opgav Mogens Jørgensen showrooms i både München og Hamborg for at holde fokus på det skandinaviske marked, hvor hele omsætningen ifølge artiklen blev hentet dengang.

Først nej, så ja til Tyskland
”Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at arbejde med tyske partnere. Jeg kan faktisk godt sproget og tale med dem, men de har en særlig facon, når der opstår problemer, som skal løses. Og den kan jeg ikke så godt med. Andre steder sætter man sig ned og finder ud af, hvad der skal ske, når der er noget, man ser forskelligt på. Den tyske måde er mere kantet og omstændelig. Så vi har valgt at trække os ud og bruge kræfterne på markeder, hvor vi klarer os godt. Det sparer mange omkostninger til lønninger, biler, showrooms osv.,” sagde Mogens Jørgensen dengang.

I starten af december 2011 kunne man i en note i Børsen dog læse, at man efter et par år med fokus på Skandinavien nu ville rette fokus på eksportmarkeder i Tyskland, Holland og Belgien.

Formentlig er det det, der har resulteret i endnu en fremgang for modefirmaet: I 2010/2011 gav salget af Philosophy Blues Original et bruttoresultat på 18,7 millioner kroner, og et resultat før skat på 7,2 millioner kroner – næsten en fordobling i forhold til året før.

I 2012 overtager PBO Group designvirksomheden Heartmade, som blev skabt i 1998 af Julie Fagerholt.

Vi kan noget i den danske modeverden
Opstramninger og rationaliseringer har måske nok ført PBO Group på det helt rette spor, men man fristes til at tro, at også den positive indstilling fra virksomhedens administrerende direktør spiller ind. Tilbage i 2008, da krisen tog fat, så Mogens Jørgensen lyst på fremtiden – selv om mange af hans kollegaer havde travlt med at male fremtidsudsigterne sorte i modebranchen.

”Ikke alle oplever det mørkt. Vi har 18 procent vækst på indsalget af de varer, vi skal levere til vore kunder i detailbranchen i juni-august, og selv om det er lidt tidligt at sige noget præcist om den næstfølgende kollektion til levering i september-oktober, så tyder intet i hvert fald på et fald i forhold til i fjor,” sagde Mogens Jørgensen i 2008 til Børsen – og han fortsatte:

”Vi skal altså passe på med ikke at smadre troen på, at vi kan noget i den danske modeverden. Det er selvforstærkende. Vi er gode købmænd, gode til design osv. Jeg er ikke pessimist.”

Mogens Jørgensen regner med i 2011/2012 at kunne lægge 35-40 procent til resultatet på baggrund af den ordrebeholdning, han kan se, der er i hus nu.

Læs også