Elevpladser - rekrutteringseksperten rådgiver


Elevpladser - rekrutteringseksperten rådgiver

Af Else Fergo, Jobindex

Rekrutteringskonsulent hos Jobindex, Niels Folkenberg, har flere års erfaring med elevrekruttering indenfor alle brancher, såvel i små som store og mellemstore virksomheder.

Sværere at rekruttere elever
Mange virksomheder har, i de senere år, fået vanskeligt ved at rekruttere elever. Det økonomiske opsving har skabt en vækst, som det har været svær at holde trit med på ansættelsessiden. En undersøgelse fra oktober sidste år viste, at 30 % af Dansk Industris medlemsvirksomheder ikke kunne få deres elevpladser besat. Det er især virksomheder udenfor de større byer, der har problemer.

Rekrutteringskonsulent Niels Folkenberg inddeler elevrekruttering i to overordnede grupper:

  1. Meget store virksomheder der, en gang om året, skyder elevrekruttering i gang som et flagskib for hele firmaet og dets brand.
  2. Stort set alle andre virksomheder, der skal rekruttere elever. Mange sætter kun et opslag op på den nærmeste relevante skole, og/eller en lille annonce i lokalbladet. Den primære rekrutteringskanal er de menneskelige relationer; familie, venner, bekendte og lokale.

Elever er ikke nogen rentabel anskaffelse for en virksomhed ved første øjekast. De har få eller ingen forhåndskompetencer, og er ressourcekrævende at lære op. Derfor er der nogle virksomheder, der fristes til, at lade andre om at oplære elever, og så bare snuppe dem, når de er færdige med elevtiden. Denne løsning er måske billigere, men ret kortsigtet. Hvis metoden breder sig, vil der selvfølgelig være færre virksomheder, som ønsker at oplære elever, og dermed bliver der både færre elever og færre uddannede. Det langsigtede scenarie er mangel på arbejdskraft, tårnhøje lønninger - og stagnation i branchen. Når man tager elever, tager man også ansvar, og samtidig signalerer man overskud, og får tilført et "frisk pust" i personalegruppen.

Forældrene som jobsøgende
Hver eneste dag har over 1.500 unge, mellem 15 og 19 år, deres CV online på Jobindex. Endnu flere benytter sitet, uden nødvendigvis at have udfyldt noget CV. Men for mange virksomheder er det svært at slippe de gamle vaner, og nogle går glip af muligheder, fordi de begrænser deres opslag og metoder til ikke-elektroniske medier. Selvom det stadig er lokalområdet, der er mest interessant, er det ikke sikkert, at man får fat i alle, når der kun kommunikeres på traditionel facon. Det er heller ikke meningen, at internettet skal erstatte de gamle kanaler, men derimod supplere dem for at effektivisere søgning og rekruttering.

Fordelen ved elevrekruttering via internettet er, at mediet er nemt tilgængeligt og meget bredt. Dagblade henvender sig ofte til bestemte befolkningsgrupper, men de helt unge er mere medie-mobile og internetorienterede end mange af de lidt ældre. Samtidig med, at man øger chancen for at blive set af flere unge, når man annoncerer på nettet, rammer man også en - måske - endnu vigtigere målgruppe: forældrene. "Nogle gange er det de unges forældre, der er de virkelige jobsøgende" fortæller Niels Folkenberg, "Det er tit dem, der holder øje med mulighederne for deres poder. Det kan være mor og far, der opretter en jobagent, fx her hos Jobindex, og sørger for hele tiden at være orienterede omkring elevtilbud i deres lokalområde".

Tal ikke ned til de unge
"Det er vigtigt, ikke at tale ned til de unge når man henvender sig til dem" fremhæver Niels Folkenberg "Det sker desværre tit. Hvis man annoncerer efter elever, skal man huske at gøre lige så meget ud af det som ved ethvert andet stillingsopslag".

Den skrabede "Elever søges" s/h rubrik, i bunden af lokalavisen, er altså ikke nok. Det gælder om at fortælle om virksomheden, og gå lige så meget i detaljer, som når man skriver til voksne ansøgere. Det er heller ikke en anbefalet løsning, at gå i den anden grøft og lave et fjollet, kulørt opslag der minder om en diskoteksreklame fra Ibiza. "Nogle gange er det som om, man antager at unge, der søger elevjobs, er totale idioter" mener Niels "Mit råd til virksomhederne er, at være seriøse omkring jobindholdet og arbejdspladsen, og præsentere det hele på en måde, som hverken er i telegram-format eller overgearet".

Den gamle model, med bare at skrive firmanavnet efterfulgt af "- søger elever", fungerede i en tid da ansøgningerne automatisk strømmede ind, men faldende ungdomsårgange og et jobmarked med opsving, har gjort det hele sværere.

Et eksempel er de store butikskæder, som ikke har den samme relations-baserede elevtilstrømning man kender fra fx håndværkerfirmaer. Her er der ikke, i samme grad, et netværk hvor man kommer ind i virksomheden via familie og venner. Det stiller højere krav til rekrutteringen, og en af de ting detailbranchen kan lokke de unge med, er muligheden for at blive ledere på kort tid.

Vær kreativ og opfindsom
Udover at fokusere på de positive aspekter, som hver branche og hver arbejdsplads kan tilbyde, er det også godt at være kreativ og opfindsom i kommunikationen, men det er en balancekunst, mener Niels Folkenberg, for unge bryder sig bestemt ikke om, at blive behandlet som børn. For virksomhederne gælder det om, at blive synlige dér hvor de unge er, uden at opmærksomheden bliver negativ. Et konkret eksempel kunne være, at holde en fest for de unge (vel at mærke uden bodytequilaer, tøjkæder o. lign.). Her får de mulige elevkandidater chancen for at møde virksomhedens ansatte, og spørge ind til firmaet i en afslappet og uformel atmosfære.

3 råd til virksomheder der skal rekruttere elever:

  1. Vær seriøs i kommunikationen og uddyb informationer i annonceringen. Husk detaljerne både omkring virksomheden og arbejdsopgaverne - og sørg for et flot layout.
  2. Søg bredt, især i lokalområdet. Lav opslag på skoler, i skolebladet, lokalaviser, og på nettet.
  3. Få en snak med skolevejlederne på de forskellige skoler. Det er dem der skal "sælge" jobbet til de unge, så det er vigtigt at de er velinformerede.