'Smart tøj' er mange ting


Intelligent tøj

Af Thomas Dickson

Begrebet ’IT i alting’ har vi allerede beskæftiget os med i denne klumme – se fx artiklen ’Smart Mobs’. En af de andre, og nyere måder hvorpå man kan se denne tendens er indenfor tøj, der forsynes med forskellige IT-baserede funktioner. Meget lidt tøj af denne type er endnu til salg i butikkerne, men der eksperimenteres på livet løs, både blandt videnskabsfolk, designere og billedkunstnere.

Tøjet passer på os
Tekstiler er i disse år genstand for omfattende produktudvikling. Mest omtalt på det seneste er det såkaldte nano-tøj, hvor stoffet behandles med usynligt små partikler, der gør fx skjorter smuds- og lugtafvisende, eller overtøj vandafvisende. Næste trin i udviklingen er at vi vil kunne købe tøj og sko der er forsynet med sensorer, der kan aflæse alt muligt via hudens overflade, lige fra begyndende feber, til vores humør. Endnu mangler det store kommercielle gennembrud for it-baseret tøj, selvom det faktisk ikke er en særlig ny tanke. Blandt andet var de første astronaut-dragter forsynet med en hel masse elektronik og sonder, der via ledninger og rumkapslens radioforbindelse overførte data om astronautens velbefindende til kontrolcenteret, og hvis ikke det kunne ske i real-tid blev informationerne lagret til senere studier.

Survival of the ’fittest’
I dag kan alt dette gøres endnu nemmere og trådløst ved hjælp af mobiltelefon, Bluetooth og lignende teknologier. Men det er dog stadig især indenfor det professionelle marked at vi har set udviklingen være længst fremme indtil nu. Militære uniformer, overlevelsesdragter og arbejdstøj til bl.a. brandmænd bliver stadig mere teknologisk sofistikeret. Alskens måleudstyr og kommunikationsmidler kan indlejres i tøjet og bruges til at bæreren enten kan ’tale’ med kolleger eller kan sikkerhedsmoniteres på afstand af fx en indsatsleder. Også indenfor sundhedssektoren gøres der nu brug af de nye muligheder. Patienter kan udskrives tidligere hvis de bærer en særlig jakke eller vest, der ’passer på dem’ ved at monitorere vigtige kropsfunktioner og sender direkte besked til lægen eller hospitalet, hvis noget unormalt eller faretruende er under opsejling.

PC’en er med på løbeturen
På det store forbrugermarked er nye produkter også kommet frem, eller er i hvert fald på vej. Ikke mindst indenfor motion og sport ser man forskellige former gadgets til salg i butikkerne allerede. Det er udstyr der kan hjælpe udøveren med at afvikle og overholde et træningsprogram og samtidig foretage forskellige former for dataopsamling til efterfølgende evaluering af indsatsen på fx løbeturen. It-teknologien bliver stadig mindre i omfang og vægt, og samtidig mere robust i brug, og derved kan dimserne komme tættere på kroppen og nu væves direkte ind i stoffet eller syes ind i foret på jakken eller i linningen på bukserne. Men det er ikke kun basale og banale kropsfunktioner der kan afsløres af disse nye teknologiske påfund. Også mere diskrete signaler kan opfanges, bl.a. sindsstemninger og humørudsving.

CuteCircuit
De mere visionære aspekter af denne fagre nye verden er der allerede enkelte designere og andre futurister der har arbejdet på i årevis. ’Design for Emotions’ er en disciplin der er under stærk udvikling. Her designer virksomheder bl.a. nye produkter der tager hensyn til brugerens sindsstemning. En af de store spillere på dette område er elektronikgiganten philips, men en mere praktisk og kunstnerisk tilgang til emotionelle produkter kan man se udviklet af CuteCircuit, et lille London-baseret designfirma der blev dannet i 2003 af Francesca Rosella og Ryan Getz. De har i særlig grad designet prototyper for interaktivt tøj der kan udveksle forskellige følelsesmæssige berøringer og udtryk over lange afstande.

Emotionelt tøj Det lyder måske lidt vildt, men lader sig gøre ved hjælp af en række sensorer, der kan registrere berøringer, og bløde plastlegemer der kan udvide sig. Disse sensorer og legemer er syet ind i en tætsiddende jakke og forbundet via bluetooth- og Java-teknologi med bærerens mobiltelefon. På denne måde kan man sende et kram, eller et klap på skulderen.

Systemet fungerer ved at man giver sig selv et kram, derved berøres de sensorer der skal aktiveres. Hvis modtageren har sin mobiltelefon tændt og bærer en lignende dragt, så vil personen få det ønskede kærtegn. De to unge designere, der begge fik deres master-grad fra Interactive Institute Ivrea i 2003, og altså siden har startet CuteCircuit, planlægger at sætte en produktion af dette tøj i gang. Så om alt går vel, vil kramme-blusen kunne købes om et par år. De to arbejder på andre projekter og har flere produkter på beddingen. I den forbindelse har de søgt en række patenter. De arrangerer desuden jævnligt workshops hvor deltagerne kan prøve selv at bygge deres interaktive tøj eller andre bærbare intelligente produkter.

www.intelligentetekstiler.dk
www.design.philips.com/probes/projects/dresses/index.page
www.cutecircuit.com


Læs også

Sorter artikler efter emne.