AfskedigelseLedelse

Sådan fyrer du bedst

Langt de fleste vil helst være foruden fyringer på arbejdspladsen, men lige nu er det et vilkår, som mange virksomheder bliver nødt til at leve med. Skal du fyre, kan du få gode råd til, hvordan du gør det bedst her.

Man kan lige så godt indse det: Det bliver aldrig nogen munter samtale at skulle fortælle en medarbejder, at vedkommende er fyret. Men der er nogle helt gyldne regler, hvis fyrings-samtalen skal forløbe mindre trist og problematisk. Allerførst mener Birgit Jensen, der er direktør i HR-virksomheden hr-plus, at der skal være klarhed om begrundelsen for fyringen.

”Naturligvis mest af hensyn til den fyrede, men også af hensyn til det, der bliver meldt ud i organisationen og til de kollegaer, som er tilbage,” siger Birgit Jensen.

Dernæst gælder det alt det juridiske, som skal på plads, hvorefter man kan kalde ind til en samtale. Der er mange virksomheder, der har en uskreven regel om, at man ikke fyrer folk på en fredag eller op til en ferie, og det mener direktøren, er en fornuftig strategi.

”Til selve samtalen skal man være meget kort og præcis, og man skal sige, at vedkommende er afskediget kort inde i samtalen uden at komme med alle mulige forklaringer inden. Desuden skal man være opmærksom på, at folk stort set ikke hører noget, efter de har fået at vide, de er fyret.”

Birgit Jensen mener, at man skal holde øje med folks reaktion. Folk kan reagere meget forskelligt; nogle kan blive vrede, og nogle kan begynde at græde.

”Hvis en medarbejder bryder helt sammen, kan det være en idé at spørge, hvad man kan gøre for ham eller hende, og om de har en ægtefælle eller en anden, der eventuelt kan komme og hente dem. Og så skal man huske at give folk tid til lige at samle sig igen, inden de går ud ad døren,” siger direktøren, der kraftigt fraråder, at man bruger de moderne, glas-mødelokaler til en fyrings-samtale. Det er bedre, at man holder samtalen et neutralt sted og sørger for, at det foregår uforstyrret.

Forbered dig grundigt
Et andet godt råd er, at man ikke skal sidde og love den fyrede medarbejder, at vedkommende bliver ansat, så snart det går godt igen. Det får den fyrede til at gå og håbe på, at der snart er et job til dem, uden at der måske er hold i det.

”Det er derimod en god idé at aftale, hvem der skal fortælle om fyringen til kollegaerne. Er det den fyrede eller lederen, eller skal de følges ad og fortælle det sammen?”

Birgit Jensen fortæller desuden, at der er statistisk bevis for, at folk har nemmere ved at komme i arbejde, når de arbejder i deres opsigelsesperiode – og at det derfor kan hjælpe at beholde dem i den tid.

”Det er en meget grim oplevelse at blive fyret, og det kan hjælpe dem til at komme videre. Desuden er det meget vigtigt, at man ikke tier selve fyringen ihjel, men at folk bliver opmærksomme på, at vedkommende er på udkig efter et andet job.”

Som leder skal man forberede sig godt på samtalen, så man i detaljer ved, hvad man vil sige.

”Man skal virkelig øve sig i at være præcis, og så være forberedt på, at man kan opleve de mange forskellige former for reaktioner.”

Nogle virksomheder tilbyder kurser i at skrive ansøgninger, eller andre former for kurser eller uddannelse – og det er noget, man kan nævne under fyrings-samtalen, hvis medarbejderen kan kapere det – ellers kan det ske ved et opfølgende møde.

Gode råd, hvis du skal fyre:

  • Forbered dig grundigt på samtalen.
  • Lad være med at lægge samtalen en fredag eller inden en ferie.
  • Vær konkret og fortæl om fyringen med det samme.
  • Forvent alle former for reaktioner.
  • Giv medarbejderen tid til at samle sig, hvis vedkommende begynder at græde.
  • Giv den fyrede tidligt fri den dag, og prøv at sikre, at der er nogen at tale med hjemme.
  • Lav en aftale om, hvem der skal informere de nærmeste kollegaer om opsigelsen.
  • Vær til disposition for eventuelle spørgsmål i den kommende tid.

Læs også