”Mange topledere sætter tingene på hold, fordi vi står midt i en recession. Som topleder må man ikke glemme, at det kun er for en periode, det ser sådan ud. Når vi kommer om på den anden side, kommer vi til at mangle medarbejdere. Dér opstår behovet,” siger Poul Blaabjerg, der sidder i direktionen i Center for Ledelse. Han mener derfor, at virksomhederne fortsat skal positionere sig selv og brande sig gennem ”employer branding”.
”Employer Branding indkredser den samlede kommunikative og ledelsesmæssige indsats, man gør før, under og efter, medarbejderne er i virksomheden,” siger Poul Blaabjerg og gør opmærksom på, at det godt kan være, at man lige nu har en person, som er medarbejder – men at han eller hun om ganske få år, måske er leverandør eller kunde. ”Som leder er der stor fornuft i at tænke på at lede sine medarbejdere – ikke som en midlertidig forteelse – men som var det en permanent relation.”
Mere anerkendt
Henrik Engelund fra virksomheden core:workers har sammen med Brit Buchhave netop skrevet bogen ”Employer Branding som disciplin”, hvor Poul Blaabjerg sammen med Wenche Strømsnes har skrevet et kapitel. Henrik Engelund mener lige som Poul Blaabjerg, at det er tåbeligt at glemme employer branding, fordi vi er i en recession.
”Vi har jo brug for de bedste medarbejdere, uanset konjunkturer,”
siger han.
Han understreger, at employer branding indenfor de seneste to-tre år er blevet et mere anerkendt område, men at det ikke er blevet defineret præcist, hvad employer branding egentlig er.
”Mange HR- og kommunikationsafdelinger har arbejdet ad hoc med området, hvilket betyder, at indsatsen i forhold til at kommunikere til medarbejderne ikke har været fokuseret og langsigtet. Vi har i vores bog opstillet nogle metodiske rammer og givet en masse konkrete eksempler, så man kan se, hvad employer branding dækker over.”
Det handler blandt andet om, at man har en sammenhæng – lige fra jobannoncer og messer over samtaler og intro af medarbejdere, til hvordan man får sagt godt farvel til en medarbejder.
”Logikken er, at hvis man ikke gør opmærksom på sig selv som arbejdsplads – og gør det med præcis employer branding som fundament, er der større sandsynlighed for, at man ikke bliver opdaget og oplevet positivt af mulige og nuværende medarbejdere.”
Jobindex d. 14. september 2009