Øvrigt

Den digitale postkasse er åbnet

Den 19. maj åbnede det offentliges nye Digitale Postkasse, hvor danskerne kan oprette deres egen postkasse og sige ja til, at de gerne vil modtage digital post fra det offentlige.

Ifølge en ny undersøgelse, som YouGov Zapera har foretaget, er 89 procent af de erhvervsaktive danskere positive eller neutralt stemte over for digitaliseringen af post fra det offentlige – og derfor kommer den Digitale Postkasse formentlig kærkomment til de mange danskere. Den 19. maj lancerede Økonomistyrelsen postkassen, som er en del af regeringens plan om en fuldstændig digitalisering af den offentlige kommunikation inden 2012.

”Dette er et vigtigt skridt på vejen til fuld digital offentlig kommunikation med det offentlige. Vi har leveret en teknisk platform til rette tid og den aftalte pris, men der skal breve i postkassen, før danskerne for alvor kan mærke værdien i deres hverdag,” siger Michael Busk-Jepsen, kontorchef i Økonomistyrelsen, i et nyhedsbrev fra Økonomistyrelsen.

Man tilmelder sig den digitale postkasse på www.borger.dk under fanebladet ”Post”, og ens digitale postkasse vil derefter modtage breve, som før blev sendt ud på papir. I løbet af sommeren og efteråret vil danskerne ifølge Danske Regioner få flere og flere digitale muligheder i takt med, at myndighederne tilslutter sig. For eksempel vil offentlige digitale lønsedler blive sendt til den digitale postkasse, og fra november 2010 vil det være muligt at kontakte alle regionerne gennem sin postkasse – og få svar tilbage samme sted. Derudover vil det gennem et NemSMS-projekt i fremtiden være muligt for borgerne at modtage en sms forud for en planlagt aftale med et sygehus.

Stærkt fundament
Postkassen er et resultat af et samarbejde mellem staten, (KL) og regionerne, mens Økonomistyrelsen er ansvarlig for gennemførelsen af projektet.

”Vi har haft et godt samarbejde med myndighederne igennem hele processen. Det har skabt et stærkt fundament for, at de nu kan tilbyde endnu flere former for digital kommunikation til danskerne,” siger Michael Busk-Jepsen desuden.

Her i starten af postkassens levetid vil det ikke vælte ind med post til danskerne, men i løbet af efteråret vil der som sagt dukke flere og flere breve op fra det offentlige i den digitale postkasse. Indtil videre har de offentlige myndigheder ifølge en artikel i Computerworld – den 18. maj – af sikkerhedshensyn hidtil ikke sendt personfølsomme oplysninger ud med e-mail. Men det bliver muligt nu, fordi sikkerheden bliver forbedret, når man logger ind med den Digitale Signatur via borger.dk.

E-boks bag det praktiske
E-boks er motoren i den Digitale Postkasse, og det betyder, at danskerne får mulighed for at samle, sende og modtage al digital post både fra det private og det offentlige ét sted. 2,5 millioner danskere anvender i dag e-Boks. E-Boks er ejet af PBS og Post Danmark, og ifølge e-Boks’ hjemmeside kan man med ganske få klik selv vælge, hvilke virksomheder og offentlige myndigheder, man vil modtage post fra i e-Boks. Du kan modtage posten fra alle landets kommuner, næsten alle banker og en lang række pensions-, forsikrings-, energi- og teleselskaber. Virksomhederne kan ikke sende andet materiale eller reklame uopfordret til dig i e-Boks.

Projektet med den Digitale Postkasse har ifølge Økonomistyrelsen kostet 37 millioner kroner fra 2007 til 2010.