Karriere

Coloplast "Godt miljø er god for­ret­ning"

Hvis du som ingeniør gerne vil arbejde med de nyeste teknologier bl.a. inden for miljøvenlige alternativer til PVC og ftalater og samtidig vil hjælpe mennesker i en svær situation til en bedre livskvalitet, så er Coloplast værd at kaste et blik på.
Stomi-pose

En revolutionerede ide
Coloplast er en dansk virksomhed, der udvikler og markedsfører produkter og serviceydelser inden for det, man kalder intim sundhedspleje. En typisk bruger af Coloplasts produkter kunne være en mand omkring 60 år, der har haft tarmkræft, og som konsekvens har fået en stomi (der på græsk betyder ’åbning’). Ved en operation fjernes den syge del af tarmen og kirurgen fører et stykke af tarmen ud gennem et hul i maven. Afføringen kommer ud her og opsamles i en pose, der klæbes over stomien. Det er disse poser, Coloplast begyndte at udvikle for 53 år siden. Dengang levede stomiopererede et isoleret liv, fordi lugtgener og frygten for, at de dengang primitive løsninger ville være utætte holdt dem inden døre. I dag er operationerne så sikre og poserne så avancerede, at stomiopererede lever et helt almindeligt liv. Din nabo kunne gå med en stomipose, uden du ville lægge mærke til det.

Det var ideen til de selvklæbende stomiposer, der grundlagde Coloplast. Foruden stomi-løsninger udvikler og producerer Coloplast i dag katetre m.m. inden for forretningsområdet kontinens og plastre og bandager til bl.a. diabetiske sår.

Meget af produktionen er de seneste år flyttet til Ungarn og Kina, men udviklingen af produkter foregår først og fremmest i Danmark

Peter Skals


Godt miljø er god forretning
Peter Skals er uddannet miljøingeniør fra DTU og har arbejdet i Coloplasts hovedkvarter i Humlebæk siden oktober 2006.

”Bag min titel som ’Environmental Health & Safety specialist’ ligger der bl.a. den opgave at sikre, at vores produkter ikke bare fungerer, men at de også er så lidt miljøbelastende som muligt,” siger Peter.

”Det kan lyde som sådan en lidt irriterede rolle som den, der hele tiden skal registrere og løfte pegefingeren. Men det der er så fedt ved mit job er, at vi kan lave forretning ud af miljøforbedringer. Det går hånd i hånd. Et eksempel på det er vores ftalatfrie katetre. Ftalater er blødgørere, der gør plastik blødt og fleksibelt, og det skal kateteret jo være for at komme op i urinrøret. Men ftalater er mistænkte for at være skadelig for fertiliteten og problematiske i miljøet, så vi har fundet alternativer til ftalaterne, der er ligeså gode. Det gavner vores brugere, at de ikke skal udsætte sig for en sundhedsfare, når de benytter katetret og skåner miljøet når kateret bortskaffes, og det er jo samtidig et punkt, hvor vi kan differentiere os fra nogle af konkurrenterne. Miljøhensynet udgør altså et ekstra godt kort i markedsføringen,” forklarer han.

"På den måde ser jeg mig som miljømæssigt bindeled mellem udviklingsafdelingen, der samarbejder med brugerne om produkterne og marketing, der skal ud og sælge til de offentlige indkøbere. For mig handler det om at skabe en kritisk bevidsthed om miljø. Først og fremmest hos os selv, også hos vores kunder.”

Fakta Coloplast bruger
Coloplast har hovedsæde i Humlebæk og er desuden repræsenteret med egne salgsselskaber på de væsentligste markeder. Virksomheden beskæftiger mere end 7.000 mennesker over hele verden med salgsaktiviteter i 53 lande og produktion i Danmark, Ungarn, Frankrig, USA og Kina.

Produkterne leveres til hospitaler, institutioner, grossister og detailforretninger. På enkelte markeder leverer Coloplast dog direkte til brugerne (kaldet homecare).

Virksomheden havde en omsætning på 8.820 millioner kroner i regnskabsåret 2008/2009. Europa udgør det største marked, men over de seneste år er særligt det nordamerikanske marked vokset hurtigt.

Coloplast er noteret på Københavns Fondsbørs og har i lange perioder været en del af C20-indekset.

Læs mere på www.coloplast.com eller www.coloplast.dk.