Karriere

42-årigs CV spækket med stil­lin­ger som kom­mu­ni­ka­tions­chef

Marie Scott Poulsen fik som 31-årig sin første stilling som kommunikationschef i Håndværksrådet og har siden været ansat som kommunikationschef i FDB og Københavns Kommune, og nu er turen kommet til Sampension. Gennem sin karriere har den nu 42-årige garvede kommunikationschef navigeret langt uden om noget, der ville se mærkeligt ud på CV’et.

Hvis CV’er kunne tale, ville Marie Scott Poulsens formentlig udbasunere sin høje grad af målrettethed, og selv om vi befinder os langt fra tandlægestolen, ville det kunne berette om: Nul huller. For der er vitterligt ingen huller i Marie Scott Poulsens CV, hvor den ene kommunikationschef stilling har afløst den anden siden 2003, hvor hun startede i sin første stilling som kommunikationschef hos Håndværksrådet.

Den 1. maj 2013 startede hun i sit nye job som kommunikationschef hos Sampension til tonerne af ”Når jeg ser et rødt flag smælde” og med en god solid portion erfaring i bagagen. Dengang i 2003, da hun startede i sit første job som kommunikationschef, var følelsen en helt anden.

”Jeg tog det lige lovligt alvorligt at være blevet kommunikationschef, men gennem årene håber jeg, at mine omgivelser oplever, at jeg er blevet mere tryg i rollen. Det er klart, at man bliver mere hårdfør igennem sin karriere, og det er en vigtig læring,” siger Marie Scott Poulsen, der synes, det var dødspændende at starte i sin første lederstilling, hvor hun fik en masse ting igennem – i et år, hvor Håndværksrådet fyldte 150 år.

Bevidste fravalg

Marie Scott Poulsen har ikke bevidst valgt at gøre ting for at danne det flotte CV.

”Men der er nogle ting, som jeg ikke har gjort, fordi jeg vidste, at det ikke ville lede mig videre på den ene eller den anden måde. Jeg har altid godt kunnet lide at have funktioner, hvor jeg har indflydelse, så det har mere været et ønske, end at det har været planlagt, at jeg ville have den type stillingsfunktioner, hvor jeg ville få noget at skulle have sagt,” siger hun.

Fagligt, fortæller hun, at den type stilling kræver, at man er god til at optage signaler fra omverdenen og omsætte i den organisation, man er i – og stor erfaring og kompetence i at vælge rigtigt, når medarbejdere eller andre er kommet ind ad døren med gode idéer.

Jobbene er blevet søgt – helt old school

Man kunne måske forvente, at et godt netværk havde spillet ind i forbindelse med jobbene på CV’et, men ifølge Marie Scott Poulsen er hun ret old school lige i den forbindelse og har søgt stillingerne, når de er blevet slået op. Og fået dem.

”Der er jo ikke noget opskrift på at få et job. Man skal gøre sig umage også i den fase, når man skriver ansøgningen. Jobmarkedet har altid interesseret mig, så jeg har altid fulgt med i, hvor der er blevet søgt folk, hvor de mander op og inden for hvilke områder. Når jeg så har søgt, så har jeg sat mig ind i virksomheden. Jeg har været reelt motiveret,” siger kommunikationschefen og fortsætter:

”Det at gå til en jobsamtale er en kompetence i sig selv, og det har jeg taget meget alvorligt. Jeg har mødt meget velforberedt op, for jeg har også gennem årene siddet på den anden side til jobsamtalerne og set, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer. Jeg har været heldig og dygtig at komme de steder hen, jeg gerne har villet.”

Motivationen skal lyse ud af dig

Hvad er det så, der har virket? Marie Scott Poulsen har kunnet se på de jobsamtaler, hun selv har afholdt, at når de faglige kompetencer er på plads, så kan hun bedst lide de kandidater, der hopper i stolen af motivation for at komme i gang med jobbet.

”Det er vigtigt, at motivationen lyser ud af folk, og så har der i job, jeg har ansat til, været brug for en personlig robusthed, for man skal kunne tåle nogle slag en gang imellem. Ambitioner er et godt træk, og at man er klar til at arbejde for noget større og ikke kun for sig selv.”

Nu glæder hun sig til at dykke dybere ned i sit nye job hos Sampension, hvor hun finder det interessant at beskæftige sig med det, hun kalder et højkomplekst lavinteresseområde, fordi det er svært stof at formidle til nogle, der ikke er specielt interesserede på forhånd. En udfordring, der tiltaler den erfarne kommunikationschef.