Universiteter vil hjælpe kandidater ud i erhvervslivet


Universiteter vil hjælpe kandidater ud i erhvervslivet

En række universiteter vil ifølge deres nye udviklingskontrakter, der er blevet udarbejdet mellem regeringen og universiteterne, hjælpe deres studerende i job. På IT-Universitetet har man for eksempel under hele studiet fokus på, hvordan man klæder de studerende godt på til overgangen til arbejdsmarkedet, så det ikke kommer som et chok for dem, den dag de er færdige og står med beviset i hånden.

Af Ulla Oppermann Blankholm, Blankholm Kommunikation

Næsten 30 procent af de unge akademikere, der er uddannet inden for det seneste år, står stadigvæk uden job, ifølge Akademikernes Centralorganisation. Behovet for at få de jobhungrende nyuddannede i job er stort, og fem universiteter har meldt sig på banen for at få flere i arbejde gennem nogle udviklingskontrakter, der er indgået mellem regeringen og universiteterne. I kontrakterne har universiteterne opstillet mål for, hvor høj den såkaldte beskæftigelsesgrad skal være for de nyuddannede. Fra Aarhus Universitet har man eksempelvis en målsætning om en beskæftigelsesgrad på to procentpoint over landsgennemsnittet for universiteterne, og på IT-Universitetet skal den mindst være et procentpoint over gennemsnittet. På IT-Universitetet er det vigtigt at kunne hjælpe de studerende i job, når de er færdige.

Stine Due Hansen

”Vi har et stort ansvar for at hjælpe vores kandidater godt på vej i erhvervslivet, og det vil vi gerne klæde dem på til undervejs i deres studie. Det er en proces, og derfor ikke noget man først skal til at lære, når man står med sit bevis i hånden. Vi skal forberede de studerende undervejs, så de er godt klædt på til overgangen til arbejdsmarkedet,” siger Stine Due Hansen, der er daglig leder af Studie- og Karrierevejledningen på IT-Universitetet.

Derfor tilbyder man alle universitetets studerende karrierevejledning, der blandt andet handler om, hvordan man profilerer sig gennem uddannelsen ved for eksempel at vælge bestemte fag eller ved at være opmærksom på, hvilket studiejob man tager.

”Vi holder også nogle karrierearrangementer, hvor man kan lære at oversætte, hvad man har lært på universitetet, så de studerende kan formidle deres kompetencer og kvalifikationer til omverdenen. Det er faktisk ikke så lige til, men det er en ret vigtig kompetence at kunne for at få job, og derfor arbejder vi meget med den,” uddyber Stine Due Hansen.

Vi skal klæde de studerende godt på

IT-Universitetet har også erhvervssamarbejder, hvor de studerende arbejder med konkrete cases i samarbejde med en virksomhed, og det giver ifølge Stine Due Hansen mulighed for, at de studerende kan få afprøvet deres akademiske kompetencer i arbejdslivet samtidig med, at det giver et godt netværk – og måske adgang til et studiejob, der senere kan føre til et rigtigt job. Derudover samarbejder man også med a-kasser og fagforeninger, og desuden er der nogle online-tjenester på universitetet, hvor virksomheder kan gå ind og pege nogle studerende ud og for eksempel møde dem til de to årlige karrieremesser.

”Som universitet skal vi ikke finde jobs til de studerende. Det handler om at klæde de studerende på under hele studiet, så de selv kan gå ud og finde et. Det er ikke noget, vi kun sætter fokus på nu her, hvor det er sværere at få arbejde – det er noget, vi har gjort de senere år,” siger Stine Due Hansen og tilføjer:

”Som uddannelsesinstitution kan vi selvfølgelig ikke være ligeglade med, om vores færdige kandidater får job, for IT-Universitetets ambition er at bidrage til det danske samfund med velkvalificerede kandidater. Vores studerende kan noget med it, som er meget værdifuldt, og derfor er det vigtigt, at de kommer i job. Vi har også et ansvar overfor de studerende, som vælger at læse en uddannelse på IT-Universitetet.”

Uddannelsesminister Morten Østergaard (R) mener, at det er vigtigt for de studerende, at universiteterne gør et målrettet forsøg på at gøre dem klar til arbejdsmarkedet. Den 20. juni 2012 udtalte han til Berlingske:

”At universiteterne nu sætter mål for beskæftigelsesgraden betyder, at der vil komme et helt anderledes fokus på at gøre de studerende klar til arbejdsmarkedet. Jeg har ønsket, at universiteterne er ambitiøse. Men det er ikke sådan, at bestyrelse eller rektor bliver fyret, hvis målet ikke bliver opfyldt. Men arbejder de ikke seriøst på det, vil vi intensivere interessen for dem. Udviklingskontrakterne er lovfæstede redskaber.”