Ny i jobØvrigt

Unge lærere sat på stand-by

Arbejdsløsheden blandt unge lærere er næsten fordoblet inden for det seneste år. Fagbladet Folkeskolen har fulgt en nyuddannet klasse, der mener, det går fremad med beskæftigelsen, men at jobfremtiden er usikker. De fleste af de nye lærere er ansat i vikariater.

”Mit vikariat varer skoleåret ud. Det er fint, men hvad der sker næste år, er helt usikkert. Det er meget svært at komme i nærheden af fast ansættelse,” siger Michael Haagensen – en nyuddannet lærer til fagbladet Folkeskolen.

Bladet har fulgt en snes midtjyske lærere, siden de blev færdiguddannede i juni 2011. For et halvt år siden havde kun ni et arbejde – i dag har 11 ud af de 23, der er med i undersøgelsen et job på fuld tid – og fire har et deltidsjob på en folkeskole. Af de øvrige er seks i gang med en ny uddannelse, og en har arbejde som pædagog.

”Selv om det går fremad, er jobsituationen alt andet end lyserød. De fleste af de nye lærere er ansat i vikariater, og kun få er sikre på at have et job blot et par måneder frem,” fremgår det af artiklen. Arbejdsløsheden blandt lærere er næsten fordoblet inden for det seneste år. Sidste år i februar var 5,7 procent af unge læreruddannede arbejdsløse, og tallet er nu steget til 10,7 procent – ifølge en ny opgørelse udarbejdet af FTF – på baggrund af nye ledighedstal fra Danmarks Statistik. Ifølge Folkeskolen er det besparelser og nedlæggelser af skoler, der er årsag til stigningen.

Danmarks Lærerforening har beregnet, at der de to seneste skoleår samlet er blevet nedlagt 3.364 lærerstillinger. I løbet af det kommende skoleår regner foreningen med, at yderligere 900 stillinger vil blive nedlagt – og dermed vil der siden 2010 være blevet nedlagt otte procent af samtlige lærerstillinger i landet. Samtidig er elevtallet faldet, men ifølge Danmarks Lærerforening er elevtallet kun faldet med 1,5 procent i perioden.

Ingen jobudsigter for nyuddannede

Den 8. maj udtalte Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, at op mod 3.000 nyuddannede lærere i 2012 ikke skal regne med at få job. Han har derfor fremsat et utraditionelt forslag for at komme arbejdsløsheden blandt de nyuddannede lærere til livs og holde dem i gang. Ifølge forslaget skal de nyuddannede ifølge Jyllands-Posten undervise i det antal timer, der fremkommer, når man dividerer dagpengesatsen med den gennemsnitlige timeløn – typisk svarende til 20 ugentlige arbejdstimer.

Dagen efter – den 9. maj – kunne man læse i Jyllands-Posten, at kredsformanden for Nordfyns Lærerkreds, Peter Ollendorf først troede, at der var noget helt galt, da han læste forslaget fra formanden for Danmarks Lærerforening, men nu bakker han op om forslaget. Han ser det som en mulighed for at få de mange nyuddannede arbejdskollegaer ind i skolen – ellers kan de nyuddannede være tabt, frygter han.

”Idéen ligger i, at man som ledig ikke skal arbejde gratis, men at man går ind og arbejder til den timeløn, man skal have som nyuddannet. Dagpengene omregnes til cirka 20 timer,” siger Peter Ollendorf, der understreger i Jyllands-Posten, at de nyuddannede skal ses som en ekstra arbejdskraft; ”De må ikke overtage andres job, så mister forslaget fuldstændig sin værdi. Som fagforening må vi stå vagt om, at der ikke er normeret arbejde, der tages. Vi må holde stien ren, ellers går det helt galt,” siger han.

Risikerer at falde ud af dagpengesystemet

På SN.dk – Sjællands Nyheder – kunne man ligeledes den 9. maj læse, at det ikke er alle lærerforeninger, der bakker op om forslaget. Formanden for Roskilde Lærerforening, Niels Thulin, mener ikke, at det er vejen at gå, og han kan slet ikke forestille sig, at hovedorganisationens formand har ment forslaget, som det er fremsat.

”Jeg mener ikke umiddelbart, at vi skal sende lærere ind og undervise på dagpenge. Der er i forvejen nogle muligheder for jobrotation, hvor man kan udnytte den arbejdskraft, og den mulighed skal man udnytte, hvis man kan,” siger Niels Thulin til SN.dk.

Han henviser i artiklen til, at man kan benytte muligheden for at sende fastansatte lærere på efteruddannelse og samtidig bruge ledige lærere til at undervise i mellemtiden på fuld løn.

Den 11. maj meldte næstformanden i Danmarks Lærerforening, Dorte Lange, ud, at de første dagpengemodtagere risikerer at falde ud af dagpengesystemet med udgangen af 2012 – og at det blandt andet er derfor, at man fra Danmarks Lærerforening har foreslået ordningen med de omkring 20 timers arbejde for de nyuddannede lærere.

”Til sommer er det to år siden, at forringelserne i dagpengene trådte i kraft. Derudover kommer der så en overgangsperiode frem til nytår 2012. Men derefter fanger bordet. Så skal den ledige afvikle al formue, før det overhovedet er muligt at få kontanthjælp. Det er de skræmmende perspektiver, som vores ledige medlemmer står overfor,” siger Dorte Lange på Danmarks Lærerforenings hjemmeside – og fortsætter:

”Vi kæmper med næb og klør for, at de ansvarlige politikere tager ansvar for deres egne udmeldinger om, at vi skal have verdens bedste folkeskole. Vi fortsætter kampen for jobs til alle lærere, fordi der er brug for alle lærere i folkeskolen med alle de krav, som politikere stiller til undervisningen,” siger næstformanden.