Øvrigt

Top it-virk­som­hed giver me­d­ar­bej­der­ne stor ind­fly­del­se

Conscia blev for nyligt kåret som Danmarks dygtigste it-virksomhed, og ifølge den administrerende direktør er arbejdspladsen et sted med personligheder, der har stor indflydelse på deres arbejde. Reglen er, at der kun må være to lag til direktøren.

Ledelsen i Conscia i de nye lokaler, som blevet taget i brug i november 2009. Conscia flyttede i nye lokaler for at få plads til de nye medarbejdere og den planlagte vækst.
Foto: Henrik Clifford

Conscia blev i september kåret som Danmarks dygtigste it-virksomhed 2010 af Computerworld, og den administrerende direktør, Mogens Bransholm, oplevede kåringen som et kvalitetsstempel af Conscia, som er en relativt lille vækstvirksomhed med 29 medarbejdere.

Betegnelsen vækst-virksomhed skal dog tages alvorligt, for direktøren regner med at vokse 20 procent på medarbejdersiden til næste år, lige som det er sket de foregående år, og det giver en særlig stemning hos Conscia som arbejdsplads.

”Der er en opstartskultur, hvor vi kan og vil. Engagementet er det vigtigste hos Conscia, hvor folk virkelig brænder for deres arbejde. Det er meget væsentligt med den kultur, fordi medarbejderstaben hele tiden vokser,” siger Mogens Bransholm og oplyser, at hovedparten af de ansatte i it-virksomheden er it-specialister med over 10 års erfaring – og så nogle enkelte unge, ambitiøse folk.

For Mogens Bransholm er det vigtigt, at Conscia er mere end bare en arbejdsplads. Arbejdet skal fylde meget for en, fordi det netop skal være en passion, og man skal kunne lide at sparre med de andre teknikere. Conscia har blandt andet opbygget et datacenter-setup på Ciscos teknologi til Danske Bank og produceret et trådløst setup til bankens 8.000 bærbare pc’er.

I regnskabsåret 2008-2009 forøgede Conscia sin omsætning med 40 millioner kroner til knap 140 millioner kroner, og det har været en af grundene til, at virksomheden blev kåret som Danmarks bedste it-virksomhed.

Tillidsbaseret ledelse
Det er Conscias medarbejdere, der har drevet virksomheden dertil, hvor den er i dag, og en af grundene til medarbejdernes succes er ifølge direktøren, at man behandler folk som individualister.

”Der skal være plads til forskellighed, så vi forsøger at behandle de ansatte så individuelt som muligt. Vi kalder det tillidsbaseret ledelse, hvor hver enkelt tager så meget ansvar som muligt. Det er som regel den enkelte medarbejder, der sidder med nøglen til, hvordan et problem skal løses,” siger Mogens Bransholm og tilføjer, at arbejdet stadigvæk foregår med en teambaseret tilgang til opgaverne.

At der i høj grad er fokus på den enkelte kommer til udtryk i en af virksomhedens regler: Der må maksimalt være to lag til direktøren, fordi man som sagt mener, at medarbejderen skal have så meget indflydelse som muligt.

Fire samtaler
Conscia får masser af ansøgninger, når de søger medarbejdere, og den strøm er ikke blevet mindre, efter at virksomheden har fået den fine titel.

”Vi har meget høje krav til medarbejderne. Selv om vi får mange ansøgninger, er vi meget kritiske. Når vi lover, at virksomheden er den bedste, så skal medarbejderne også være det. Vi kræver lidt ud over det sædvanlige, men vi giver også lidt ud over det sædvanlige tilbage.”

Det er en stor ledelsesopgave for Mogens Bransholm og Conscias ledelse at rekruttere de rigtige folk, og det bliver der arbejdet med hver dag.

Kommer man med sin ansøgning gennem nåleøjet til en samtale, skal man ikke forvente, at det bliver den eneste samtale hos Conscia, inden man får sit eget skrivebord. Vejen til jobbet går gennem fire jobsamtaler; den første er en orientering fra en ledende medarbejder, og går man videre til den næste, taler man med en af Conscias konsulenter, hvor man kan høre, hvordan ens arbejde egentlig bliver. Hvis det fra Conscias side bliver vurderet, at man sidder med den rette medarbejder, går man videre til tredje samtale, hvor man får en case, man skal fremlægge for den markedsdirektør, man skal arbejde for. Den fjerde og sidste samtale foregår med den administrerende direktør Mogens Bransholm, fordi han gerne vil møde alle medarbejdere.

”Det er helt afgørende for os at finde den rigtige medarbejder, og derfor er vi ekstremt grundige. Det kan betale sig i sidste ende. De mange samtaler bliver ikke kun holdt for vores skyld, for typisk sidder de folk vi ansætter i andre job, og det er vigtigt for dem at være sikre på, at de skal vælge os. Derfor giver det os begge en stor sikkerhed.”

Læs også