Præstationsafhængig? Pas godt på dig selv


Præstationsafhængig? Pas godt på dig selv

Vidensarbejdere, der har et selvværd, som er afhængigt af gode præstationer på arbejdet, arbejder ifølge en undersøgelse oftere om aftenen, i weekender og på ferier for at overholde deadlines – og de arbejder også, selv om de er syge. Arbejdsgiverne skal være ekstra opmærksomme på den type medarbejdere – og så skal man selv tage ansvar, så man ikke brænder ud.

Af Ulla Oppermann Blankholm, Blankholm Kommunikation

Hvis du er vidensarbejder, så planlægger du formentlig i høj grad din arbejdstid og styrer dit arbejde selv. Det kan være befriende for mange, men for de vidensarbejdere, der har et selvværd, som er afhængigt af, at de leverer gode resultater på jobbet, kan det ifølge en undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø have uhensigtsmæssige konsekvenser.

”Vores resultat viser, at de vidensarbejdere, som oplyser, at de har et selvværd, der er afhængigt af gode præstationer på jobbet, oftere arbejder om aftenen, i weekender og på ferier for at overholde deadlines. Desuden er de mere tilbøjelige til at gå på arbejde, selv om de føler sig syge. Det giver dem mindre tid til at restituere,” siger Roger Persson, der er seniorforsker på Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Man har dog ikke undersøgt, hvor vidt den store arbejdsiver blandt de præstationsafhængige vidensarbejdere på længere sigt er forbundet med et øget sygefravær eller mindsket velbefindende. Alligevel mener Roger Persson, at resultatet signalerer, at det kan være klogt at være opmærksom på de personer, som tit sætter jobbet i første række ved at aflyse eller udskyde ferier eller samler alt for mange flex-timer sammen.

”Man kan jo have en mistanke om, at en del af disse personer har et ambitionsniveau, som er for højt, og at de på sigt vil blive nedslidt og demotiveret, fordi de går på kompromis med deres restitutionsbehov. Så hvis man er en seriøs arbejdsgiver og vil holde på sit personale, så kan det være fornuftigt at bremse dem og holde øje med, at de holder fri og faktisk tænker på andet end arbejde,” siger Roger Persson.

Undersøgelsen er foretaget som en spørgeskemaundersøgelse blandt 226 kvinder og 166 mænd.

Tag ansvar for dig selv

Det er dog ikke kun arbejdsgiverne, der skal holde øje med medarbejderen. Seniorforskeren fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø mener, at man også selv som vidensarbejder har et stort ansvar. Han er dog godt klar over, at vidensarbejdere ofte har en høj grad af selvledelse.

”Hvis man ikke særligt tit træffer sine ledere eller sine kollegaer, kan det være vanskeligt for dem at se, at man måske arbejder for hårdt eller ineffektivt, og derfor er det svært for dem at blive opmærksomme på problemet,” siger Roger Persson og tilføjer:

”Derfor er det også vigtigt, at man som individ tager ansvar for sig selv. Det er måske ikke altid det nemmeste, særligt hvis man brænder for sit job og er ambitiøs, men samtidig kan man ikke se bort fra, at man som ”leder af sig selv” har ansvar for at planlægge arbejdet, så det ikke påvirker ens helbred negativt.”

Undersøgelsen viser, at det arbejdsbetingede og præstationsbaserede selvværd er tydeligst hos de kvindelige vidensarbejdere – dog opfordrer Roger Persson til stor forsigtighed, når man fortolker kønsforskellene, fordi svarene fra mændene kun trækker i en anden retning end kvinderne i tre tilfælde, og fordi mulighederne for at påvise en statistisk forskel er mindre, da der er færre mænd i undersøgelsen.

Kvindernes svar om arbejdsbetinget præstationsbaseret selvværd hang sammen med ti ud af 17 målte faktorer om adfærd på jobbet og helbred:

  1. Arbejde hos kunder
  2. Arbejde på rejser
  3. Tjekke e-mail hjemmefra
  4. Arbejde om aftenen for at overholde deadlines
  5. Droppe ferier for at overholde deadlines
  6. Undlade at holde frokostpause for at overholde deadlines
  7. Bruge flextid frem for at sygemelde sig
  8. Gå på arbejde, selv om man føler sig syg
  9. Involvere sig i færre konflikter på arbejdet
  10. Indtage beroligende midler én til flere gange om måneden

Mændenes svar hang sammen med tre ud af de 17 målte faktorer om adfærd:

  1. Arbejde mindre hjemme (og mere på arbejdet)
  2. Droppe ferier for at overholde deadlines
  3. Gå på arbejde, selv om man føler sig syg

Roger Persson kan ikke give noget bud på, hvor mange vidensarbejdere, der baserer deres selvværd på gode resultater på jobbet.

Download undersøgelsen her: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9450.2011.00906.x/abstract;jsessionid=73110CEBBCD5A48DE7A29849AE749A91.d01t04

Publiceret 2012-09-10


Relaterede artikler

karrieredagene
De fandt deres job på Karrieredagene
Hvad end du er på udkig efter dit drømmejob, inspiration til din karriere eller for at skabe et netværk, danner Karrieredagene rammen for dette møde. For nogle resulterer besøget på Karrieredagene i fast job. Et besøg på messen kan derfor vise sig at være en god investering.
Indrykket 23. februar på Forside
Bliv plejefamilie og få et arbejdsliv med indhold
Vil du have et job med mening, hvor du gør en kæmpe forskel for et andet menneske? Danske børn og unge mangler plejefamilier, og især de større byer søger par med hjertet på rette sted.
Indrykket 16. februar på Forside
test jobsamtale
Du bliver testet til jobsamtalen: Få det bedste resultat og scor jobbet
I dag er det helt normalt, at du bliver bedt om at foretage en personlighedstest, når du søger nyt job. Men hvordan opnår du det bedste resultat?
Indrykket 9. februar på Forside
En mentor kan være dit link til arbejdsmarkedet
En mentor kan være dit link til arbejdsmarkedet
Har du mulighed for at få en mentor gennem din fagforening eller på anden vis? Det er måske værd at overveje, for det kan være et afgørende link til arbejdsmarkedet for dig, hvis du er ledig. Marie Barse fik en mentor gennem Dansk Journalistforbund, og han var en særdeles vigtig støtte frem til, at ansættelseskontrakten var i hus.
Indrykket 2. februar på Forside
Ny research: Sådan gør du dig selv og dine kollegaer glade
Når du ikke altid kan finde jobglæden, så gå efter at få andre til at smile. Det bliver du gladere af, viser en ny undersøgelse fra Stanford Graduate School of Business i USA.
Indrykket 26. januar på Forside
Annonce:
SAM Executive Search A/S
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.