Øvrigt

Nyt dansk it-firma købt af fodbold-legende

Det danske it-firma Atosho, der blev startet tilbage i februar 2011, har vakt interesse hos Manchester Uniteds manager gennem 25 år, Sir Alex Ferguson – der skyder et tocifret millionbeløb ind i det danske firma.

Den 70-årige skotte, der siden 1986 har stået i spidsen for verdens største fodboldklub, Manchester United, er ifølge en pressemeddelelse blevet storaktionær i det danske it-firma Atosho, der kun har eksisteret siden februar 2011.

”Det er ikke let at skabe et nyt hold. Og det er endnu sværere at have tiltro til, at de kan levere. Holdet bag Atosho har tidligere bevist, at de formår at forvandle onlinekoncepter til store internationale succeser,” siger Sir Alex Ferguson i en pressemeddelelse fra Atosho.

Hos Atosho er man glad for at have fået fodboldlegenden ind som storaktionær:
”Det betyder rigtig meget for os. Visionære investorer er altafgørende for, at man kan bryde den gængse og konventionelle måde at drive tingene på. Og han har flere gange bevist, at han har et godt øje for, hvad der betyder noget og kan gøre en forskel,” siger bestyrelsesformand i Atosho – og medstifter af virksomheden, Anders Ibsen.

Atosho beskæftiger sig med området inden for e-commerce, der helt konkret tilbyder løsninger til virksomheder, der ønsker at gøre det lettere for forbrugerne at købe deres produkter efter at have læst om dem på nettet eller i aviser.

”Forestil dig, at du søger efter et bestemt produkt på en søgemaskine. Det Atosho-systemet så vil kunne gøre er at fremvise det pågældende produkt eller lignende på den side, din søgeresultater fremkommer på. Brugeren har så mulighed for at se, bestille og betale for produktet – uden at være nødt til at forlade siden,” siger Anders Ibsen til Trends Online – i en artikel den 6. december 2011.

Serie-iværksætter
Ifølge Børsen har opstarten af firmaet dog langt fra været en dans på roser. Selv om Atosho allerede er til stede i fem europæiske lande og er på vej ind i USA, så taber virksomheden penge.

”Det er blandt andet derfor, vi tager investorer ind,” slår Anders Ibsen fast over for Børsen. Anders Ibsen har flere såkaldte startups bag sig, herunder rådgivningsvirksomheden The Milk.

Ifølge en artikel i Computerworld tilbage i 2006 var meldingen dengang fra The Milk, at de danske virksomheder tager produkter som Google Search Appliance, Google Earth, Google Toolbar og Google Desktop til sig - og The Milk står for al opsætning, implementering, salg og service af Googles produkter i det danske erhvervsliv.

”Hvis man spørger virksomhederne, hvordan deres søgemaskine skal se ud, siger de, at den bare skal se ud lige som Google, og det gør det da ikke sværere at sælge produkterne,” lød det dengang fra Anders Ibsen.

Virksomheden havde på det tidspunkt 11 ansatte, og den succesfulde iværksætter lader ikke til at have lagt begejstringen og iværksætter-iveren på hylden. På Trends Online lyder det fra journalisten:

”På det afsluttende spørgsmål om folkene bag Atosho er stødt på nogle forhindringer undervejs, lyder det da også selvsikkert fra Anders Ibsen: ” Nej, det har vi ikke. Tværtimod. Som det er skredet frem, har mulighederne bare åbnet sig,” siger han og forklarer, at han mener, det handler om at lægge en fleksibel strategi fra start.

Selv om Atosho nu kan bryste sig af at have en af verdens mest succesrige sportsfolk som storaktionær, betyder det ikke automatisk, at det bliver en succes for Atosho. Sådan lyder meldingen fra senioranalytiker Anders Elbak fra it-analysefirmaet IDC – i Børsen.

”Det hjalp ikke Comwir, at deres formand hed Flemming Østergaard, lige som det var en kort fornøjelse, da Ree startede Zepto. Så et kendt navn er ikke ensbetydende med succes,” siger han.