Øvrigt

Nys­ger­rig­hed har ført til jobbet som hotelchef

I oktober sidste år blev 46-årige Torben Lindhoff Christensen hotelchef på Hotel Hornbækhus. Nysgerrigheden over for gæstens oplevelse fra start til slut og indsatsen for hele tiden at optimere den, er det, der skridt for skridt har bygget hans karriere.

Helt tidligt i karrieren startede Torben Lindhoff Christensens nysgerrighed. Den opstod i rejsebranchen, hvor han sendte kunder 5.000 kilometer sydpå med en rigtig god indledende oplevelse af rejseplanlægning og øvrig service. Men hvad skete der, når de ankom til destinationen – var servicen god der – holdt deres begejstring fra de farvestrålende brochurer, til de landede i Kastrup? Det hørte han reelt aldrig om.

Torben Lindhoff Christensen

Tanken om helhedsoplevelsen slap ikke rigtig sit tag i Torben Lindhoff Christensen, der siden har arbejdet som blandt andet bookingchef i Cabinn og receptionschef på Hotel & Casino Marienlyst, hvor han var i syv et halvt år, indtil han i oktober sidste år startede som hotelchef på Hotel Hornbækhus.

”Et sted som her på Hornbækhus er det nemmere at følge kunden, og det gør kunderne trygge, at de ved, at jeg følger dem hele tiden. Jeg forlader ikke bare mit arbejde, fordi klokken er 16.00 og glemmer alt om dem. Det er vigtigt at følge tingene helt til dørs,” siger Torben Lindhoff Christensen, der altid gerne har villet involvere sig i andre afdelinger, når han har været på en arbejdsplads.

På Hotel Hornbækhus er det endnu nemmere end i hans tidligere jobs, fordi stedet ikke er så stort, og det derfor er helt naturligt, at han også er involveret i receptionen, værelserne, teknikken – om vinen er den rigtige osv.

”Det gør det spændende, at jeg kan påvirke helheden,” siger hotelchefen.

Jeg skal føle for stedet

Han har aldrig været fokuseret på, om jobbet havde den rigtige titel, når han takkede ja til det – det har altid været arbejdsopgaverne og indholdet, der har betydet noget. Jobbet som hotelchef fik han gennem en tidligere kollega, som spurgte, om jobbet var noget for ham.

”Det betyder rigtig meget for mig, at jeg arbejder steder, som har historie, personlighed og atmosfære. Jeg skal have nogle følelser for det sted, jeg arbejder, og det har jeg her,” siger han og fortæller, at hans mål som hotelchef er at få alle gæster til at føle det som et andet hjem, når de ankommer til hotellet.

”De skal med det samme kunne mærke den nede-på-jorden stemning, og den kan være ret svær at skabe, hvis den ikke er der i forvejen, for der er mange parametre, der skal spille sammen i den forbindelse. Men stedet her har været kendt for lige præcis det meget længe,” siger Torben Lindhoff Christensen, der også har som mål at genindføre weekendophold på hotellet.

Det mærker han allerede nu en stigende efterspørgsel på, fordi folk – som han siger – gerne vil tilbage til noget af det ”der var engang”. Det betyder ifølge hotelchefen ikke så meget, at der er det sidste nye high-tech på værelserne, for det er atmosfæren, der er tiltrækkende – fordi det giver mulighed for at slappe af i en hektisk tilværelse.

Kendskab til alle facetter

Torben Lindhoff Christensen har ikke nogen teoretisk uddannelse inden for branchen, men er som nævnt kommet fra rejsebranchen og ind i hotelbranchen.

”Man kan tage en uddannelse, og ad den vej blive klædt på til at tage en managing stilling, og så kan man gøre lige som mig og prøve forskellige afdelinger af. Jeg har arbejdet med salg, booking, på restaurant, og det gør, at jeg har nemt ved at samle alle trådene, når jeg holder møder med gæsterne. Skal der holdes et bryllup, så har jeg kendskab til vinen, blomsterne osv. – jeg har kendskab til alt. Hvis jeg havde taget en uddannelse inden for faget, ville jeg nok have en mere administrativ indgangsvinkel til jobbet – i stedet for som nu, hvor den er meget rettet mod gæsterne,” siger han.