Øvrigt

Ny nordisk skole

Børneminister Christine Antorini (S) arbejder på at indføre en ny nordisk pædagogik, hvor pædagoger og lærere skal arbejde tættere sammen og skabe en rød tråd igennem systemet fra vuggestue til videregående uddannelser.

Ny Nordisk Mad har slået massivt igennem blandt alverdens kokke og madelskere. Nu arbejder børne- og undervisningsminister Christine Antorini på, at det næste vi i Norden kan høste anerkendelse for, er en moderne udgave af den progressive, nordiske pædagogiske tradition – en Ny Nordisk Skole.

I det nye skolekoncept skal lærere og pædagoger arbejde tættere sammen for at skabe sammenhæng mellem vuggestue, børnehave, skole og videregående uddannelse. Den røde tråd i systemet var en af pointerne, da Christine Antorini den niende december holdt åbent ministerium for alle interesserede:

”Børnehaver skal ikke kun være pasning. Der skal også være sprogstimulering og læring i børnehaverne, så børnene bliver mere parate til at komme i skole. Og pædagoger og lærere skal arbejde tættere sammen, så overgangen bliver bedre. I skolen skal undervisningen være mere virkelighedsnær og mindre boglig. Teori og praksis skal spille sammen. Det samme pædagogiske syn skal gå som en rød tråd igennem hele systemet fra vugge til grav,” lød det fra Christine Antorini.

Nye initiativer
Til åbent ministerium præsenterede børne- og undervisningsministeren hovedlinjerne i de over 200 indlæg, der var blevet delt på Facebook i forbindelse med hendes kampagne Del med Antorini, der kørte i to uger og sluttede i december 2011.

På Facebook kunne alle interesserede i kampagnens levetid dele eksempler, holdninger og viden om, hvad der virker i daginstitutionerne, grundskolen, ungdomsuddannelserne og voksen- og efteruddannelserne.

Christine Antorini fortalte i sit oplæg, hvad det er, der rører sig hos både private og fagpersoner, og satte det i sammenhæng med ministerens visioner for det nye skolekoncept. Hun kom blandt andet ind på, hvordan et nyt ressourcecenter for specialundervisning skal udvikle og dele viden om, hvordan man arbejder med inklusion.

Oplægget løftede også sløret for et udviklingsprojekt, der skal hjælpe skoler, der har udfordringer med mange børn med anden etnisk baggrund, til at arbejde med nye undervisningsmetoder og styrke skole-hjem-samarbejde og forældreinddragelse.

Nordisk pædagogik som råvare
Udover tilbagemeldinger på de input, der var blevet delt med Antorini, samt konkrete eksempler på områder, hvor den nye regering vil sætte ind, kom Christine Antorini ind på inspirationen til navnet Ny Nordisk Skole: ”Vi kender alle sammen Nyt Nordisk Køkken nu, men det kan jeg love jer for, at det var der ikke nogen, der gjorde for 10 år siden. Hvis jeg havde spurgt for 10 år siden, om man kunne forestille sig, at vi i DK ville få verdens bedste restaurant – vel at mærke på danske råvarer – så tror jeg i bedste fald, I ville tænke ja ja, den er god med dig Antorini – og nogle ville nok have tænkt hun er sgu nok på svampe.”

På samme måde som nogle visionære nordiske kokke i begyndelsen af det nye årtusinde gik sammen for at udnytte den stolte nordiske landbrugstradition og udvikle produkter og arbejde med råvarer på en ny måde – med inspiration fra udlandet – vil Christine Antorini revolutionere den nordiske skole:

”Vi er rigtigt gode til mange ting i vores daginstitutioner og skoler. Vi har en stærk pædagogisk tradition, hvor vi vægter både faglige og sociale kompetencer, hvor vi vægter klassefællesskabet og undervisningsdifferentiering. Vores model tiltrækker folk fra Singapore, Kina og Korea, som valfarter hertil for at se, hvordan vi gør. På nogle andre områder er det så os, der valfarter til de lande for at blive inspireret. Og det er dét, vi gerne vil med Ny Nordisk Skole – at bygge på den gode nordiske tradition og lade os inspirere af udlandet,” sagde Christine Antorini afslutningsvist.

Læs også