Øvrigt

Topledere: Disse fem ting spænder ben for it-pro­jek­ter­ne

Toplederne er ikke i tvivl om, hvad de største udfordringer er i forhold til at høste de gevinster, digitale projekter potentielt kan føre til.

Rigtig mange virksomheder satser i dag på, at en øget digitalisering kan føre til øget vækst, og de investerer derfor også betydelige summer i de digitale projekter.

"Men organisatoriske udfordringer og mangel på talenter er almindelige, signifikante problemer, der forhindrer virksomhederne i at opskalere deres digitale tiltag eller i at se klare afkast på investeringerne."

Det skriver rådgivningsfirmaet McKinsey på baggrund af en stor global undersøgelse blandt topledere i store virksomheder med titler som CEO, CIO, CMO og CFO.

Ifølge McKinsey er det under 40 procent af virksomhederne, der har konkrete måder at måle værdien af de digitale initiativer på - det kunne eksempelvis være ved at have konkrete målsætninger eller dedikerede ejere af projekterne. Samtidig er det kun syv procent af virksomhedslederne, der svarer, at deres organisationer forstår den præcise værdi, der er på spil, når vi taler digitalisering.

Her er de fem store udfordringer

850 respondenter er blevet bedt om at udpege de fem største udfordringer ved digitale projekter.

Af de 12 svarmuligheder er det disse fem, der anses som de største udfordringer:

  1. Svært at finde talenterne (både tekniske og funktionelle)
  2. Organisationsstrukturerne er ikke designet til digitale projekter.
  3. Forretningsprocesser er ikke fleksible nok til, at man kan udnytte nye muligheder.
  4. Der mangler data med høj kvalitet til at træffe forretningsbeslutninger.
  5. Man er ikke i stand til at anvende et mere eksperimenterende mind-set, der ellers er best practise i forhold til digitalisering.

De vigtigste digitale trends

Rådgivningsfirmaet har også bedt de 850 topledere om at svare på, hvilke tre digitale trends de anser som de vigtigste strategisk og investeringsmæssigt.

Her prioriteres det digitale engagement i forhold til kunderne højst. Derefter kommer digital innovation af produkter, driftsmodeller eller forretningsmodeller. Tredjepladsen går til big data og avancerede analyser.

I forhold til investeringsniveauet på de forskellige digitale områder springer det især i øjnene, at virksomhedslederne siger, at de under-investerer i big data og analytics - selv om de samtidig forventer at investere mere på de områder inden for de næste tre år.

Det skal du gøre

McKinsey har på baggrund af den globale undersøgelse tre grundlæggende anbefalinger:

  • CEO'en skal arbejde på at sikre en forståelse i virksomheden af de værdier, der ligger gemt i en øget digitalisering.
  • Man skal sikre de rette strukturer og processer på tværs af organisationen for at kunne få det fulde udbytte af digitaliseringen.
  • Man skal prioritere opbygningen og rekrutteringen af de rette talenter.


LÆS OGSÅ Kan it-chefen løse den vigtigste opgave af alle?