Øvrigt

Her kan du som lærer blive klogere på un­der­vis­ning

En ny vidensbank – Lærerprofession.dk – er blevet lanceret af fagbladet Folkeskolen og professionshøjskolerne. Sitet giver dig som lærer mulighed for at se udvalgte bacheloropgaver fra læreruddannelsen og pædagogiske diplomopgaver, som giver dig den nyeste viden og inspiration.

”Elever i 1. klasse skal opleve bogens magiske univers”. Under den overskrift kan man blive klogere på Gry Kellers bachelorprojekt, der bragte den lærerstuderende fra Læreruddannelsen i Silkeborg tættere på, hvordan man kan udvikle læseundervisning i 1. klasse, hvor afkodning af en integreret del – og hvor eleverne får en fornemmelse af bogen som kilde til et magisk univers. Men hvorfor skulle den viden være forbeholdt Gry Keller og et begrænset antal eksaminatorer?

Sådan synes spørgsmålet at have lydt for den tidligere chefredaktør på fagbladet Folkeskolen, Thorkild Thejsen, der også er censor på læreruddannelsen.

”Sammen med andre censorer har han ofte ærgret sig over at læse og høre spændende overvejelser om undervisning, som efter endt eksamen højest kommer en enkelt travl nyuddannet lærer til gavn. Han har taget initiativ til Lærerprofession.dk for at sikre, at de eksemplariske opgaver står til rådighed både for nye lærerstuderende, for undervisere på de 17 læreruddannelsessteder og for lærere i folkeskolen,” lyder det på Folkeskolen.dk, og der er derfor god grund til at surfe ind på de forskellige projekter.

Med hensyn til Gry Kellers bachelorprojekt kan man på Lærerprofession.dk læse, at nu hvor efterbehandlingen er veloverstået, melder spørgsmålet sig, om hun nu har fundet de vises sten?

”Undervisningen opfyldte min målsætning, der både tog afsæt i Fælles Mål, lærerfaglig teori og mine egne idealer, men alligevel må svaret være et tydeligt ”nej”. For selv om undervisningen opfylder en lang række kriterier, skal den som så meget andet god undervisning ses som én måde af mange til at føre alsidig undervisning på. Hvis jeg som dansklærer arbejder på denne måde året rundt, ville det miste sin værdi, da elevernes drivkraft i bredt omfang var deres motivation, og den formåede jeg at vække ved at tilbyde noget, der var nyt, anderledes og interessant. Men dermed bestemt ikke sagt, at jeg ikke ville gøre det samme igen, bare ikke hele tiden,” lyder det fra Gry Keller.

Lær af succes-historierne

Hele bachelorprojektet kan man få adgang til på Lærerprofession.dk, og Folkeskolens chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen mener, at vidensdelingen kan være med til at gøre skoleverdenen bedre til at fortælle om det, der lykkes.

”Faglig stolthed kan være med til at drive udviklingen fremad og skabe kvalitet. Med Lærerprofession.dk håber jeg, at vi har skabt et udstillingsvindue, hvor studerende og undervisere fra læreruddannelsen kan finde inspiration, dele viden med hinanden og skolens praksisfolk, så man sammen kan diskutere, hvad der skal til for at gøre læreruddannelsen og folkeskolen rigtig god,” siger hun på Folkeskolen.dk.

Projekterne, som indgår i Lærerprofession.dk, bliver ifølge sitet udvalgt af forskere og repræsentanter fra professionshøjskolerne. Lige nu ligger der blandt andet 10 projekter i dansk, otte i specialpædagogik, syv i matematik, syv i historie og syv i engelsk.

Den 30. november 2012 blev tre nyuddannede lærere tildelt en pris for deres projekter, og i priskomiteen sad blandt andre professor Per Fibæk Laursen fra Aarhus Universitet og Huno Jensen, som er skolechef i Silkeborg Kommune.

”Det har været en fornøjelse at læse de mange virkelig gode bachelorprojekter,” siger Per Fibæk, og Huno Jensen er enig:

”De nominerede projekter har alle et højt niveau, og de tre, vi har udvalgt, har et klart afgrænset fokus, hvor man behandler et tema, som er væsentligt for den professionelle lærer. Problemstillingerne har på én gang aktuel relevans og perspektiv for fremtiden. Jeg ville med største fornøjelse ansætte unge lærere med det engagement og de kompetencer i kommunen,” siger skolechefen på Folkeskolen.dk.

Hvert år vil referencegrupperne i samspil med en eller flere forskere udvælge de bedste bachelor- og diplomopgaver.