KarriereØvrigt

Drop am­bi­tio­ner­ne – hold jer til hånd­vær­ket

Hvis du som lærer lytter alt for meget til politikere, erhvervsledere og andre meningsdannere, så risikerer du at fjerne fokus fra din allervigtigste funktion som lærer.

Der er mange meninger om, hvordan lærere skal håndtere deres arbejde. Rigtig mange – og også alt for mange. Hvis man som lærer lytter alt for meget til de forskellige holdninger fra politikere, forældre, staten og andre interessenter, så risikerer man at miste sit fodfæste som lærer. Det mener professor Per Fibæk Laursen fra DPU på Aarhus Universitet.

”Der er blevet formuleret alt for mange højtflyvende idealistiske ambitioner på lærernes vegne de senere år, samtidig med at lærernes vilkår for at imødekomme de selvsamme ambitioner er blevet forringet,” siger Per Fibæk Laursen, der har skrevet bogen Drop ambitionerne – og lav bedre undervisning, som lige er udkommet.

Han mener, at det er tydeligt, at en hel del lærere bliver overbelastet, føler sig stressede – og får dårlig samvittighed over den måde, de forvalter deres lærerjob – og det skyldes blandt andet de mange meninger, der florerer om deres arbejde. Per Fibæk Laursen mener, det er ærgerligt, at det har udviklet sig på den måde de seneste år.

Din undervisning risikerer at blive dårlig

”Hvis man lytter alt for meget på politikerne og andre meningsdannere og er alt for ivrig efter at opfylde alle de forventninger, der bliver stillet udefra, så risikerer man at lave dårligere undervisning, end hvis man kun koncentrerede sig om håndværket,” siger Per Fibæk Laursen, der erkender, at det kan være svært helt at lukke af for forskellige debatter og holdninger.

Han mener absolut ikke, at man skal lukke af for udmeldinger om nye bestemmelser i forhold til undervisningen, mål og prøver:

”Men man kan sørge for hele tiden at huske på, hvad der er det centrale ved at være underviser. Vi ved, at der er nogle helt basale ting, der virker, og dem skal man benytte sig af, uanset om der nu tales om det ene eller det andet i mediebilledet eller andre steder,” fastslår Per Fibæk Laursen.

Det her virker i din undervisning

Ifølge Per Fibæk Laursen viser forskningen, at disse ting virkelig virker i undervisningen:

  • At have et velvalgt budskab til eleverne, som de synes er meningsfyldt og interessant.
  • At kunne formulere tilpas udfordrende mål til eleverne.
  • At kunne gå i dialog med eleverne om deres læring.
  • At kunne etablere nogle gode relationer og skabe et godt klima.

”Det er nogle centrale kvaliteter, som betyder noget for en lærer. De skal hele tiden huske at holde sig til den kerne, uanset hvad udefrakommende måtte mene er den rigtige undervisning,” siger han.

Per Fibæk Laursen har gennem mange år beskæftiget sig med at svare på spørgsmålet; Hvad er god undervisning? Han har i den forbindelse skrevet mange rapporter, artikler og bøger – blandt andet Den autentiske lærer og som nævnt senest Drop Ambitionerne – og lav bedre undervisning. Han sad blandt andet i ”Evalueringsinstituttets ekspertgruppe vedrørende god undervisningspraksis.”