JobglædeKarriereOpsigelse

Den rigtige me­d­ar­bej­der skaber succes’en hos sko- og tøjbutik på nettet

Et helt særligt fokus på, hvilke medarbejdere der bliver ansat i Zappos.com – en sko- og tøjbutik på nettet – har givet suveræne resultater. Det gode arbejdsmiljø smitter simpelthen af på kunderne. Ret utraditionelt får nye medarbejdere efter et fire ugers introduktionsforløb muligheden for at sige op, mod en kontant bonus på 3.000 dollars. Hvorfor? Fordi det så kun er de engagerede medarbejdere, der bliver.

”I årevis har jeg talt varmt og engageret om Zappos, måske verdens fedeste virksomhed (hvis du mener DIN arbejdsplads er federe, så er det nu, du fortæller mig det). Det er i hvert fald en af dem med højest arbejdsglæde, og deres legendariske kundeservice har gjort dem til den førende online skobutik i USA.”

Sådan skriver Jon Kjær Nielsen på sin blog. Han er blandt andet forfatter til bogen ”Arbejdsglæde på 6 uger” og er en erfaren foredragsholder og konsulent.

Han er betaget af Zappos og måden, man håndterer service på i virksomheden. Direktøren i Zappos, Tony Hsieh, er ifølge Jon Kjær Nielsen en hyppig taler på forskellige konferencer om ledelse og kundeservice, hvor han passioneret taler om service og glæde. For Zappos betyder det ægte menneskelig kontakt, i modsætning til, hvad man ifølge Jon Kjær Nielsen ellers oplever på nettet, hvor man ofte selv må lede sig frem til svarene.

Den rigtige medarbejder er essensen

Ifølge en artikel i Berlingske Business den 26. juni 2013 er ansættelsen af den rigtige medarbejder essensen for virksomheden, og af samme grund strækker ansættelsesproceduren sig over flere måneder, uanset hvilken position ansøgeren ønsker at opnå. Det rette match er nemlig ifølge Berlingskes oplysninger afgørende. Efter et fire ugers introduktionsforløb har man muligheden for at sige op mod en kontant bonus på 3.000 dollars, hvilket må siges at være rigtig mange penge, når startlønnen for en sælger hos Zappos ifølge Berlingske ligger på omkring 11 dollars i timen. Men de mange penge frister bare tre procent af de nye medarbejdere.

”Man er sådan set bare glad for at være en del af Zappos, fordi man også som medarbejder føler sig godt behandlet. Lønnen i sig selv er dog stadig højere end hos andre i branchen, og når man har arbejdet hos konkurrenten finder man altså også ud af, at arbejdsmiljøet betyder mere end lønnen,” siger Jamie Naughton – talsperson for netbutikken – til Berlingske.

Hvor mange virksomheder ville turde det?

Hvor mange virksomheder ville turde det – at give 3.000 dollars for din opsigelse? Det spørgsmål stiller konsulent Jon Kjær Nielsen på sin blog, og så tilføjer han, at man i Zappos derudover en gang om året udgiver en kulturbog, hvor alle medarbejdere har mulighed for at fortælle om deres syn på firmaet - uden at det bliver redigeret. Der bliver desuden holdt en masse fester og sociale arrangementer, og en person er ansat til kun at tage sig af det. Andre utraditionelle tiltag involverer, at cheferne skal bruge en fjerdedel af deres tid på at være sammen med personalet. Bare være sammen med dem – ikke hvor de arbejder i møder m.m.

Hvis man som ansat tager en kollega i at gøre det rigtigt godt, kan man give den kollega en bonus på 50 dollars pr. måned, og det kan alle gøre op til en gang pr. måned.

”Det er let at være imponeret og trække på smilebåndet, men sandhedens øjeblik kommer, når man så begynder at tænke over, hvorfor ens egen arbejdsplads ikke ligner Zappos, og hvad der mon skal til, før det kan blive sådan. Men selv om det virker vildt, så har de altså ikke snydt hos Zappos. De overholder reglerne, de har ikke monopol eller andre unfair fordele, og de har så vidt vides heller ikke skrevet aftale med djævelen. Dermed kan modellen kopieres, og andre kan opleve samme succes. Hvad venter vi egentlig på,” skriver Jon Kjær Nielsen.

Smilet er afgørende for ansættelsen

Zappos er startet af Tony Hsieh – der som nævnt er direktør – og som inden da havde et internetfirma med speciale i webannoncer. En dag fandt han ifølge Berlingske ud af, at han var træt af at arbejde med de omkring 200 mennesker, han havde ansat. Han ville hellere begynde at arbejde med en virksomhed, hvor han kun ville ansætte folk, han gad være sammen med.

Smilet eller snarere det smittende humør er ifølge Berlingske stadigvæk afgørende for, om man kan blive ansat i Zappos, og årsagen er ifølge Zappos talsperson, at den opofrende service giver bundlinje og omtale af den bedste slags.

Læs også