Dansk højtaler vækker opmærksomhed hos Apple


Libratone

Af Ulla Oppermann Blankholm

Den lille danske virksomhed Libratone har sendt sin nyudviklede trådløse højtaler på markedet, og den har begejstret Apple.

I september 2010 lancerede den danske virksomhed med base i Skovlunde sin nyudviklede trådløse højtaler, der kan fjernstyres fra enhver iPod-musikafspiller, iPhone telefon og iPad tavlecomputer – eller fra en almindelig computer. Siden da er det gået stærkt. I dag bliver den 47 centimeter høje og trekantede højtaler solgt af Apple 130 steder i verden og i Apples europæiske netbutikker. Den bliver også solgt hos for eksempel Giorgio Armani i Milano, Collette i Paris og snart også i Illums Bolighus i København.

Idémanden til højtaleren hedder Søren Louis Poulsen, og han er ikke ukendt med tanken om at skabe helt nye ting. Han var manden bag verdens første digitale høreapparat, som blev udviklet hos Oticon, hvor han var i 12 år. Søren Louis Poulsen fik ifølge Berlingske Business hjælp fra lydeksperten Jes Mosgaard, designeren Kristian Krøyer og investoren Tommy Andersen, og med hjælp fra Udenrigsministeriets innovationspakke fik de mulighed for at rykke ind på det amerikanske marked.

”Libratone skal være noget andet – ikke sorte højtaler-bokse, som sælges gennem mandehørmende butikker. Vi vil sælge på samme måde som Apple,” fortæller Søren Louis Poulsen i en artikel i Berlingske Business den 13. januar.

Libratone Beat – som højtaleren hedder – er ifølge Libratone selv verdens første aktive high-end højtaler med en trådløs teknologi.

”Vores vision er enkel: At levere kvalitetslyd uden brug af kabler. Vi ønsker at fremme og forædle den frihed, moderne mobile musikafspillere giver brugerne, men uden at gå på kompromis med kvaliteten af lydoplevelsen og designet. Dét er, hvad Libratone Beat giver dig,” siger Fritz Andersen, der er CEO hos Libratone – i en pressemeddelelse.

Vigtig forbindelse
Ifølge pressemeddelelsen er Libratone Beat ikke nogen almindelig højtaler, fordi Libratones patent pending teknologier bevirker, at man kan nyde den samme fulde stereolyd, uanset hvor højtaleren er placeret, eller hvor man opholder sig i rummet – man behøver kun en højtaler.

”Libratone Beat virker som et akustisk instrument og fylder hele rummet med lyd. Højtaleren spreder lyden i forskellige retninger, som igen reflekteres af rummets væge, hvilket skaber en 360 graders lydoplevelse. Det betyder, at du altid befinder dig i det såkaldte ”sweet spot”. Vi kalder det FullRoom lyd,” forklarer Jes Mosgaard, CTO hos Libratone.

Libratone brugte i starten af januar den store forbrugerelektronikmesse Consumer Electronics Show (CES), verdens største, i Las Vegas, til at skabe kontakter, men én vigtig kontakt var på det tidspunkt allerede blevet skabt. Ifølge Berlingske Business lykkedes det gennem en tidligere Apple-ansat at få et møde i juni 2010 med Apples øverste ansvarlige for højtalersalget. Han var imponeret, og der kom en aftale i stand.

Krystalklart lydbillede
”Nu er det muligt at se HD-film på din iPad med ægte high-end-lyd, fyre op under dine iPod og iPhone-spil med trådløs lyd eller blot nyde musikken i det krystalklare lydbillede. Men Libratone Beat er også skræddersyet til at varetage kommunikationsbehov, så som telefon- og videokonferencer i moderne virksomhedsmiljøer,” siger Tommy Andersen, der er bestyrelsesformand og en af grundlæggerne af Libratone.

Libratone har som nævnt til huse i Skovlunde, men får produceret højtalerne på fabrikker i Thailand og Indonesien. Højtaleren har et frekvensområde på 50-20.000 Hz, og kan spille lyd fra for eksempel en iPod ved brug af den trådløse 30-pins-sender med en rækkevidde på 10 meter eller fra USB-udgangen på en MAC/PC ved brug af den trådløse USB-sender med en rækkevidde på 30 meter.