Jobsøgning

Bi­bli­o­te­ka­rer skal ændre tankegang ved job­søg­ning

Kan man virkelig det? Sådan er mange bibliotekarer og andre akademikeres reaktion, når de hører, at de skal ændre tankegang, når de søger job. De skal i virkeligheden ikke søge job; de skal hellere lave en forretningsplan for den virksomhed, de vil have arbejde i, hvor de giver deres bud på en løsning på et konkret problem. Dét er attraktivt for virksomheden.

Jacob Høedt Larsen, vicedirektør i Habro og Finansgruppen

Jacob Høedt Larsen, vicedirektør i Habro og Finansgruppen har ansat mange, og han erkender blankt, at hans udgangspunkt i højere grad er virksomhederne end jobansøgerne, når han råder de jobsøgende, hvilket han blandt andet gør i foredrag over hele landet. Fokus er altså blevet flyttet fra ansøgeren og resultatet? Det kan være et job, fordi du som ansøger er blevet så attraktiv for virksomheden, at den ikke kan sige nej til dig.

”Skriv en forretningsplan i stedet for en ansøgning,” siger Jacob Høedt Larsen, selv om han ved, at det vil tvinge mange bibliotekarer og andre akademikere til at tænke anderledes.

”Der er enormt mange ting for folk med analytisk tilgang, som venter på at blive løst i de små- og mellemstore virksomheder. Det handler meget om, at man kan komme ind og løse noget konkret for virksomheden, hvor man ser resultater hurtigt. Jeg har tit set, at folk der kun skulle have været tre måneder i en virksomhed i en projektansættelse, har været der fem år efter, fordi de har bevist, at de løser virksomhedens udfordringer,” siger Jacob Høedt Larsen.

Forretningsplanen er en mere målrettet ansøgning

Han mener, at en forretningsplan er en meget mere målrettet ansøgning, hvor man ikke så meget fortæller om, hvad man selv kan, men mere om, hvilke opgaver man kan løse for virksomheden.

”Det er ret provokerende for nogle jobsøgende at tænke sådan, fordi de ikke mener, at det er deres opgave. Jeg har så tit oplevet, at rigtig dygtige folk har kontaktet os her for at fortælle om, hvad de kan – og om vi kan bruge dem. Det er ekstremt svært for en virksomhed at svare på, for så skal man videre op i systemet og høre, om der er behov for sådan en person, og i øvrigt har mange travlt, og så bliver man måske glemt,” siger han og tilføjer:

”Ringer man på det rigtige tidspunkt med en løsning på et konkret problem, så er beslutningsprocessen enormt hurtig,” konkluderer han.

Kan man virkelig det?

Han ved, at mange føler det uvant at skulle kontakte virksomheden på den måde, fordi man hurtigt vil komme til at påpege problemer i virksomheden.

”Mange føler, at de skal passe på, at de ikke støder virksomhederne på manchetterne – og spørger, om man virkelig kan det. Men hvis alt er godt i virksomheden, er der jo ingen grund til at ansætte dig. Man er nødt til at komme ud over det, have respekt for virksomheden og samtidig påpege, hvor man kunne gøre tingene bedre,” siger han og råder konkret til, at man for eksempel tilbyder at komme ud gratis en måned og derefter arbejde to måneder for løn.

Det er den mere entreprenante tilgang til at få et job – men vel at mærke med et sikkerhedsnet, som Jacob Høedt Larsen siger.

Gør din viden mere konkret

Han har været med til at slå fem-seks virksomheder sammen i det nuværende Habro og Finansgruppen, der er en administrationsvirksomhed, som derfor selvsagt har mange dokumenter og information. Man havde fem-seks måneder til at lægge virksomhederne sammen.

”Vi brugte enormt meget tid på at rende rundt og lede efter ting. Hvis der på det tidspunkt var en bibliotekar, der havde sagt, at han eller hun ville sætte det hele i system, så havde vi sagt ja tak. I stedet for endte vi med at gøre det selv, men jeg er sikker på, at det var blevet gjort bedre og hurtigere med en bibliotekar, og efterfølgende ville vedkommende have haft let ved at bevise sit værd. Vi sparede to-tre mandår på at gå og lede efter ting, efter der kom en struktur, og det er min pointe: Hvis man bare kommer og siger, at man er god til at strukturere som bibliotekar, så er der ikke mange virksomheder, der vil forbinde det med noget, som de kan bruge til noget,” siger han og fortsætter:

”Det er jobsøgerens opgave at være opdateret på, hvad der sker i virksomhederne og vise, hvad han eller hun helt konkret kan gøre med sin viden,” siger Jacob Høedt Larsen.

Han udgav sammen med Mike Wenøe sidste år bogen ”Foden indenfor – job i mindre og mellemstore virksomheder”.

Første linje i bogen lyder da også: ”Du skal lade være med at søge job, når du søger job.” Og den bekræfter Jacob Høedt Larsens råd om, at man hellere skal præsentere sig som løsningen på arbejdsgiverens udfordring i stedet for at skrive en traditionel ansøgning.