KarriereØvrigt

Bare gør det!

Den ene af stifterne af computerspilfirmaet Playdead, der har fået stor international succes med spillet Limbo, råder andre i it-branchen til bare at springe ud i det, hvis de har fået en god idé. Han sagde selv sit job op i spilbranchen, fordi han kort sagt hadede den branche. Det ændrede sig, da han selv kom i førersædet.

Han var godt utilfreds med den måde, spilbranchen fungerede på. Den var umoden i Danmark, og han havde lige arbejdet stort set døgnet rundt på et projekt, der aldrig blev belønnet. Til sidst fik han nok. Den dengang 26-årige Dino Patti sagde farvel og tak til spilbranchen tilbage i 2006 for at starte for sig selv med et web start-up. Kort tid efter fik han dog øje på kunstneren Arnt Jensen og hans idé om et computerspil i sort/hvid serveret i et kort videoklip. Han blev suget ind i konceptet og tilbage i spilverdenen og startede et samarbejde med Arnt Jensen.

”Idéen virkede perfekt, og der var noget følelse i. Han havde gået og puslet med idéen i to og et halvt år, inden jeg så den, og vi mødtes. På det tidspunkt havde Arnt lavet en koncept video på, hvordan spillet skulle se ud og virke, så vi gik i gang med at lave spillet,” siger Dino Patti.

Han begyndte dog først at mødes med Arnt Jensen for at teste, om de overhovedet kunne arbejde sammen, og et par måneder og en lang række cafémøder og møder hos Arnt Jensen senere, besluttede de sig for at satse på spillet på fuld tid med virksomheden Playdead.

”Vi startede stille og roligt for at være sikre på, at vi kunne arbejde sammen, men derfra kørte vi bare på. Vi kunne kun udbetale en lille smule til os selv i starten, for vi havde stort set kun til huslejen på omkring 5.000 kroner om måneden,” siger Dino Patti og uddyber, at de havde været heldige at få nogle penge, de havde søgt om.

”Men vi ville have gjort det for ingenting,” understreger han og hentyder til, at hans had til spilbranchen fordampede, da han startede for sig selv og blev sin egen chef.

Spring ud i det
Dino Patti havde leget et stykke tid med tanken om at blive selvstændig. Han mente, at han nok skulle lære det, hvis han bare hoppede ud i det – og i dag mener han, er det er ganske lige til, især hvis man starter stille ud uden ansatte, så der ikke er så meget administration. Han er godt klar over, at mange får masser af idéer og synes, det kunne være spændende at starte for sig selv – men at de aldrig får det gjort.

”Jeg tror godt, at folk kan lide sikkerheden i et almindeligt job, men den sikkerhed man tror, man har i et almindeligt job, er fiktiv. I det øjeblik man bliver fyret, står man jo på gaden. Her har man selv ansvaret for det,” siger Dino Patti og minder om, at alle i Middelalderen jo var selvstændige og gik og solgte æbler og tøj.

Hvis man vil starte som selvstændig, mener han, at man skal tænke sig grundigt om, inden man tager investorer med ind.

”Pengene kommer ind, men de har en pris og nogle krav, som ikke altid er behagelige. Det er næsten lige før, at nogle investorer er rene rockere. Det har overrasket mig meget, for jeg har altid tænkt, at investorer kunne være en god måde at få løftet et større projekt på,” siger Dino Patti og råder til at skabe en organisk vækst i sin virksomhed, hvor man selv tjener sine første penge og finder de første kunder.

Han har aldrig selv tvivlet på idéen med Playdead og computerspillet Limbo, der har høstet stor international anerkendelse.

”Man skal bare gøre det, hvis man har en god idé. Man skal ikke læse en masse bøger, inden man springer ud i det. Det er bedre at læse samtidig med, at man starter, så det ikke bliver alt for teoretisk,” siger han.

Limbo har fået en lang række priser, og er senest blevet nomineret i syv kategorier til The Game Developers Choice Awards, der er spilbranchens svar på Oscar-uddelingen. Dér modtog Limbo prisen for bedste visuelle design. Lige nu går Arnt Jensen og Dino Patti med overvejelser om at flytte firmaet til USA:

”Det er dog ikke så nemt bare lige at flytte til USA. Vi er i gang med at undersøge, hvad det koster. Der sker ikke så meget på spilfronten i Danmark, og det er svært at se, at der kommer til at gøre det,” siger Dino Patti, der er glad for, at den oprindelige idé har mødt så stor forståelse i hele verden.