ArbejdsmarkedetØvrigt

8.000 job tabt i transport- og lo­gi­stik­bran­chen siden 2008

Et stigende antal lastbiler bliver indregistreret i udlandet, fordi betingelserne herhjemme gør det svært at konkurrere med udlandet. Det koster arbejdspladser i Danmark. Siden 2008 er der cirka tabt 8.000 job i branchen, der nu tæller omkring 38.000. En rapport forudser, at der vil forsvinde 16.000 job mere i løbet af de næste ti år, hvis der ikke bliver gjort noget ved branchens udfordringer.

Mere end hver tredje nye lastbil, som bliver købt af danske vognmandsfirmaer, er blevet indregistreret i udlandet. Alternativet; at gøre det i Danmark, ville sandsynligvis have ført til konkurs. Konsekvensen for antallet af danske arbejdspladser er åbenbar: Ifølge Copenhagen Economics er der siden 2008 tabt cirka 8.000 job inden for branchen, der tæller chauffører, vognmænd og logistikfunktioner.

Jacob Christian Nielsen

Ifølge direktør for ITD, brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, er der to årsager til, at lastbilerne bliver indregistreret i udlandet.

”Den positive årsag er, at vognmændene laver datterselskaber i udlandet for at få del i de muligheder, der er der – for eksempel hvis en af deres danske kunder etablerer sig i udlandet. Den anden årsag er, at mange udflager deres lastbiler, fordi de ikke kan konkurrere med udlandet,” siger Jacob Christian Nielsen, der tilføjer, at det er svært at gøre op, hvor mange der hører til den ene gruppe, og hvor mange, der hører til den anden.

Han hører dog blandt sine medlemmer, at mange føler sig pressede, og ITD har kigget på, hvad den bagvedliggende årsag kan være.

”Hvis man analyserer på produktiviteten i en 10 års periode, kan vi se, at vi er blevet 30 procent mindre effektive, end vi var for 10 år siden, og det skyldes i høj grad krav om mere administration. Samtidig har der fra 2005 til 2010 været lønstigninger på 20 procent, og hvis man tegner de to kurver overfor hinanden, vidner det om problemer,” siger Jacob Christian Nielsen.

Intet alternativ

ITD-direktøren kan sagtens forstå, at de danske vognmænd indregistrerer deres lastbiler i udlandet, og mange tager kun turen til Tyskland.

”Ellers ville de nok være gået konkurs herhjemme. Politikerne er nødt til at forstå, at der er behov for at få moderniseret de rammevilkår, som branchen har. Det er fornuftigt, at man tager ud i Europa og tager del i det europæiske marked, men det er bekymrende, at et stigende antal vognmænd bliver tvunget til at etablere sig i andre lande, fordi det er så svært at konkurrere under danske vilkår. Det er en kæmpe udfordring for vores branche,” understreger Jacob Christian Nielsen.

De vognmænd, der kun lige er taget sydpå over grænsen til Tyskland for at lade lastbilerne indregistrere, beretter ifølge Jacob Christian Nielsen om, at rammevilkårene dér er langt bedre og langt mere erhvervsvenlige. Det drejer sig blandt andet om, at man kan aftale individuelle vilkår som løn med chaufførerne, at man får støtte, hvis man kører miljørigtigt – og at køre-hviletidsreglerne ifølge Jacob Christian Nielsen er mere humane.

”Hvis man rent administrativt overtræder nogle regler i Danmark, så kan man få bøder i 100.000 kroners klassen, hvor man i Tyskland kigger på helheden, og hvis der er fornuft i det, får man kun en løftet pegefinger.”

I rapporten fra Copenhagen Economics fremgår det ifølge Jacob Christian Nielsen, at hvis udviklingen fortsætter i branchen, så betyder det, at man vil miste 16.000 job mere over de næste 10 år.

”Det vil betyde udgifter til det offentlige for milliarder. Jeg tror og håber på, at politikerne vil forstå, at vi har en stor udfordring med vores konkurrenceevne. Det er et fælles ansvar, vi har, som vognmænd, organisationer og politikere, at få vendt de her sten og fået taget udfordringen op i et erhverv, der ellers er under afvikling,” siger Jacob Christian Nielsen og tilføjer:

”Der er så mange dygtige folk i den her branche. Hvis de bare får de rigtige rammer, så kan bøtten vende.”

Læs også