Jobannoncen

Repor­ta­ge­an­non­cen fanger - også de passivt job­sø­gen­de

Din jobannonce har ligget online i månedsvis og kun genereret få gode ansøgninger. Hvad gør du? Reportageannoncen kan give din rekrutteringsproces et los bagi.

Anne Sevel har skrevet over 1000 jobannoncer i sin tid som tekstforfatter og teamleder hos Jobindex. Hun ser mange fordele ved reportageannoncer.

”Udover en målrettet tekst får man fotografier, der støtter op om jobannoncen. Det hele er sat op, så det giver et mere levende helhedsbillede af jobbet og virksomheden med citater og interviews med medarbejdere,” siger hun.

Fordelene ved en reportageannonce

Anne Sevel har bred erfaring i at tiltrække de rette kandidater via jobannoncer. Og hun mener, der er job og situationer, hvor reportageannoncen er særlig velegnet.

”Der, hvor jeg synes reportageannoncer er gode, er, hvis du enten skal bruge en annonce, hvor du skal ansætte flere - eksempelvis studerende eller sælgere - eller der, hvor du skal gøre noget for at adskille dig fra andre. Det kan også være en god idé, hvis miljøet spiller en stor rolle, fordi man får en fornemmelse for, hvordan det er at være ansat der,” forklarer hun.

Faglig identifikation fanger

Anne mener også, at man med en reportageannonce kan fange opmærksomheden hos de passivt jobsøgende, der bare har en Jobagent stående til at holde dem orienterede om jobmarkedet.

”Det, vi kan se, er, at når man skal ud og have fat i specialister eller nogen, der er svære at få fat i, så virker identifikationsaspektet i reportageannoncen. Via billederne kommer der liv og troværdighed bag ordene, og kandidaterne ser noget andet ved virksomheden. Samtidig kan man skabe faglig identifikation, fordi den ene nørd taler til den anden nørd om deres specifikke område,” forklarer Anne videre.

Få liv i floskerne

I en reportageannonce kan man ofte komme bag om de klichéer, der ellers ofte kan opstå i traditionelle jobannoncer.

”Hvis man søger sælgere, kan det hurtigt blive floskler med ’mange konkurrencer’ og ’du er vindertypen’. Men i reportageannoncen er det kommende kollegaer, der fortæller, og vi tager udgangspunkt i deres virksomhed og hverdag, når vi beskriver jobbet. Så selv om den interviewede medarbejder måske bruger en floskel, bliver den knyttet sammen med en masse anden information, og så giver det mening på en helt anden måde,” siger Anne.

Og hun uddyber:

"Det giver et helt andet indblik, når man kan se, hvordan arbejdspladsen ser ud. Det er nemmere at forholde sig til, og det er nemmere at skrive en god ansøgning, når man kan se miljøet og omgivelserne,” forklarer hun.

Det bakkes op af Charlotte Hansen, som står for Jobindex’ egne rekrutteringer:

”Når vi selv har brugt videoer og billeder i vores annoncer, får vi en anden og anderledes dialog. Man kan bruge krudtet på de relevante ting, når man har en samtale, fordi kandidaten allerede har fået et godt billede af jobbet og af, hvordan vi er som arbejdsplads,” siger hun.

Læs også